سایت معماری هفت پرتال جامع دانشجویان معماری - کتاب - مقاله - پروژه - نیازمندی های معماری

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه 9-17 و پنجشنبه 9-13

لنداسکیپ (landscape) چیست؟

دسته بندی :

نویسنده : معماری هفت

تاریخ درج :

حجم فایل :

لنداسکیپ (landscape) چیست؟
لنداسکیپ (landscape) چیست؟

مفهوم لنداسکیپ چیست؟
لنداسکیپ مفهومی است که شامل محیط فیزیکی و درک افراد از آن محیط می شود. این مفهوم صرفا به یک درک بصری محدود نمی شود، بلکه می تواند شامل روش هایی باشد که افراد و جوامع منابع طبیعی و فیزیکی را درک می کنند. مانند سنت ها، افسانه ها، عناصر مهم و مواردی از این دست که یک منظره را تعریف می کند. به صورت کلی اگر بخواهیم پاسخی برای لنداسکیپ چیست داشته باشیم، می توان آن را به معنای ویژگی های طبیعی و فیزیکی زمین همراه با آب و هوا و تغییرات آن در نظر گرفت. تغییراتی که با ادراک و تداعی های انسان مانند ارزش ها، باورها و روابط در حال تکامل است.
چشم انداز یک منبع واحد مانند خاک یا پوشش گیاهی نیست. این یک مفهوم یکپارچه است که برای گروهی از منابع در یک منطقه فضایی اعمال می شود و ارزش های انسانی مرتبط با آنها را در بر می گیرد. حال اگر بخواهیم برای معماری لنداسکیپ چیست پاسخی داشته باشیم نیز باید بگوییم که معماری منظره یا لنداسکیپ در واقع مطالعه و تمرین طراحی محیط ها چه در فضای باز و چه در فضاهای داخلی در مقیاس های مختلف می شود. این مطالعه عناصری از هنر، محیط، زیبایی شناسی، معماری، مهندسی و جامعه شناسی را در بر می گیرد.

نقش لنداسکیپ در معماری
لنداسکیپ در معماری نقش مهمی در ایجاد محیطی زیبا، راحت و ایمن برای کاربران دارد. همچنین می‌تواند به بهبود کیفیت هوا و آب، کاهش آلودگی صوتی، و افزایش ارزش املاک کمک کند.
ایجاد فضای سبز در محیط شهری:
لنداسکیپ می‌تواند به ایجاد فضای سبز در محیط شهری کمک کند. این امر می‌تواند به بهبود کیفیت هوا و آب، کاهش آلودگی صوتی، و افزایش ارزش املاک کمک کند.
بهبود زیبایی‌شناسی محیط:
لنداسکیپ می‌تواند به بهبود زیبایی‌شناسی محیط کمک کند. این امر می‌تواند با استفاده از عناصر طبیعی و مصنوعی زیبا، مانند گیاهان، آب، و سنگ‌فرش ایجاد شود.
ایجاد محیطی راحت و ایمن:
لنداسکیپ می‌تواند به ایجاد محیطی راحت و ایمن کمک کند. این امر می‌تواند با استفاده از عناصری مانند مبلمان، سایبان، و مسیرهای پیاده‌روی ایجاد شود.
رعایت قوانین و مقررات:
معماران باید قوانین و مقررات مربوط به لنداسکیپ را رعایت کنند. این امر می‌تواند به جلوگیری از مشکلات قانونی و ایمنی کمک کند.

چرا طراحی لنداسکیپ اهمیت زیادی دارد؟
زمانی که با مفهوم لنداسکیپ آشنا شدید قطعا با مزیت های زیادی که طراحی یک لنداسکیپ دارد نیز آشنا خواهید شد. زمانی که برای یک فضا یا یک محیط طراحی انجام می شود، استفاده از آن فضا بسیار بهینه تر شده و میتوان سازمان دهی محیطی را بسیار با کیفیتتر و با عملکردی بالاتر انجام داد.
طراحی لنداسکیپ از سویی دیگر می تواند به نفع محیط زیست نیز باشد، چرا که در تعریف طراحی لنداسکیپ به مضامینی مانند بوم شناسی، محوطه سازی، زیبایی شناختی، بهینه سازی فضاهای شهری و … اهمیت زیادی داده می شود. در نتیجه این موارد از منابع طبیعی بهترین استفاده خواهد شد. طراحی لنداسکیپ راهی ایده آل برای توسعه شیوه های پایدار نیز هست.
با استفاده از یک ایده خلاقانه و اصولی برای طراحی لنداسکیپ میتوان به تصفیه هوا کمک کرد و مناطق آلوده شهری را پاک سازی کرد. با این پاکسازی، مناطق آلوده و غیر قابل استفاده تغییر کرده و اصلاح می شوند و به یک فضای زیبا و کاربردی تبدیل خواهند شد. میتوان معماری landscape چیست را راهی هوشمندانه برای کاهش نویزو آلودگیهای شهری، بهینه سازی استفاده از فضاهای شهری، توسعه معماری شهری و نماسازی ساختمانها و یک راهکار طبیعی برای کاهش دمای شهرها در نظر گرفت.

انواع لنداسکیپ کدامند؟
در کنار آشنایی با مفهوم لنداسکیپ، باید با انواع طراحی لنداسکیپ نیز آشنا شد. دردنیای معماری میتوان به نمونه های مختلفی بعنوان انواع لنداسکیپ اشاره کرد.
در یک دسته بندی کلی، در تعریف landscape چیست با دو مفهوم سافت لنداسکیپ و هارد لنداسکیپ آشنا می شویم.
سافت لنداسکیپ
چمن و بوته هایی که در فضاهای شهری، پارک ها و باغ ها مورد استفاده قرار می گیرند یکی از انواع لنداسکیپ نرم است که در معماری طراحی آنها متناسب با شاخصه های اصلی یک فضا صورت می گیرد. این گزینه ها در زیباسازی فضاها اهمیت زیادی دارند. درختان و گل کاری هایی که در فضاهای باز انجام می شود نیز نوع دیگری از لنداسکیپ هستند که می توان به آنها اشاره کرد.
آب نماها از جمله چشمه های مصنوعی، حوض ها و آبشارهای مصنوعی دیگر انواع لنداسکیپ هستند که باز هم در فضاهای باز از جمله پارک ها برای زیباسازی بیشتر این بخش ها مورد استفاده قرار می گیرد. در مفهوم landscape چیست به خوبی می توان با اهمیت و نقش این نوع از طراحی های منظره در معماری شهری آشنا شد.
علاوه بر این معماری لنداسکیپ چیست را می توان برای عناصر مختلف جغرافیایی مانند تپه ها، کوه ها، دریاچه ها، رودخانه ها، دریا و برکه ها نیز در نظر گرفت. یک لنداسکیپ می تواند شامل عناصر زنده ای برای پوشش زمین از جمله سازه ها و ساختمان های مختلف نیز شود.
هارد لنداسکیپ
در مقابل سافت اسکیپ، در مفهوم لنداسکیپ چیست می توان به عناصر بی جانی که برای زیباسازی فضاهای شهری و ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرند نیز به عنوان هارد لنداسکیپ اشاره کرد. این عناصر معمولا سخت اند و نمی توان آنها را تغییر داد. برای مثال می توان به سنگ فرش ها، دیوارها، نرده ها، پل ها، آلاچیق ها و … اشاره کرد.

نکات مهم در مورد لنداسکیپ معماری
طراحی لنداسکیپ در درجه اول باید بخوبی با مفهوم لنداسکیپ آشنا و ارتباط با سایر شاخصه های زندگی، محیط و انسانها داشت. رعایت نکات و اصول تعریف شده در معماری لنداسکیپ چیست نیز نکته بسیار مهم دیگری است که در این حرفه باید مد نظر قرار بگیرد.
سایر نکات مهمی که در طراحی لنداسکیپ چیست باید به آنها توجه کرد شامل نکات زیر می شود:
    تفاوت بین سنت های طراحی شرقی و غربی را بیاموزید. در طراحی چشم انداز باید حتما به نمادهای متفاوت طبیعت در طراحی های منحصر به فرد هر منطقه، فرهنگ و کشوری توجه کرد.
    هدف از طراحی منظره را بشناسید
    مرزهای طراحی منظره خود را به صورت بصری مشخص کنید
    ویژگی های خاص منظره ای که قرار است برای آن طراحی را انجام دهید را بشناسید
    روی بهترین گزینه ها برای زیبایی سازی و طراحی لنداسکیپ خود استفاده کنید
    با اصول و اهمیت معماری لنداسکیپ چیست آشنا باشید و آن را در زمان طراحی در نظر بگیرید
    برای طراحی مسیرها و پیاده روها ابعاد مناسبی را در نظر بگیرید، به نحوی که رفت و آمد در آن بسیار امن و راحت باشد
    نحوه استفاده از فضاها را در طراحی لنداسکیپ در نظر بگیرید و فضاها را کاملا کاربردی طراحی کنید
    گیاهانی را برای طراحی لنداسکیپ در نظر بگیرید و انتخاب کنید که به خوبی در منطقه جغرافیایی شما رشد می کنند
    درخت کاری و گل کاری را در طراحی منظره دست کم نگیرید و فراموش نکنید.

نظرات کاربران

عبارت امنیتی
0