معرفی معماری سبک های تک
های تک
های تک ( High - tech ) در لغت از دو کلمه ( High) به معنای پیشرفته و(Tech) به معنای تکنولوژی تشکیل شده است . یعنی اثر معماری که نقش اساسی را در آن سازه دارد و در آن نمایان و آشکار است و نشان می دهد با تکنولوژی پیشرفته کار هایی را که تاکنون انجام نشده است می توان انجام داد.این سبک نام خود را از کتاب(High Tech: The industrial style and source book for the home) گرفته است، این کتاب توسط دو روزنامه نگار معماری با نام های سوزان اسلزین و جان کرون نوشته شده و در سال 1978 در نیویورک به چاپ رسیده است.در این کتاب عکس هایی از به کار بردن مواد و مصالح محیط های صنعتی پیشرفته در منازل مسکونی قرار داشت.
تاریخچه معماری های تک
قبل از هر چیزی، مورخان هنر معماری بر روی این نکته اتفاق نظر دارند که اولین بنایی که به سبک هایتک ساخته شد، برج ایفل بود. برج ایفل در سال 1870 و با ادعای بلندترین سازه فلزی جهان ساخته شد. این برج خصوصیات بناهای هایتک را در خود جای داده است.
اما در اصل اولین نمونههای معماری هایتک در کشورهای اروپای غربی و آمریکای شمالی ساخته شدند. در دهه 1970 معماران اروپایی و آمریکایی تصمیم به ساخت نوع تازهای از ساختمان گرفتند که منجر به ابداع این سبک گشتند.
یکی از مواردی که آنها را به ساخت این نوع ساختمان مجاب کرد، نیاز به بازسازی خانههایی بود که در دوران جنگ جهانی دوم تخریب شده بودند. این معماران خلاق، تصمیم گرفتند به جای اینکه فقط به بازسازی ساده آن بناها اقدام کنند، در نوع مصالح و شکل استفاده از آنها تغییراتی ایجاد نمایند.
دیگر مسالهای که در ابداع معماری هایتک تاثیرگذار بود، فضای جامعه آمریکا در دهه 1970 بود. در این دهه مردم، دانشمندان و متخصصین مایل بودند تا جای ممکن از نظر تکنولوژی پیشرفت کنند و از مظاهر فناوریهای نوین بهره ببرند. با توجه به وجود چنین فضایی، معماری فناوری برتر یا معماری تکنولوژی پیشرفته مورد استقبال آنها واقع شد.
در سال 1978 دو معمار که به کارهای ژورنالیستی هم علاقهمند بودند، کتابی با این عنوان به چاپ رساندند: های-تک: فرمهای صنعتی و کتابهای مرجع برای خانهسازی.
در این کتاب عکسهای مختلفی از ساختمانهایی به چاپ رسیده بود که از مصالح صنعتی پیشرفتهای استفاده کرده بودند و فرم ساختمانها حالت صنعتی پیشرفتهای داشت. نویسندگان این کتاب که جان کرون و سوزان اسلزین نام داشتند، مبدع نام هایتک برای این سبک از معماری شدند.
ویژگیهای معماری هایتک
از جمله ویژگیهایی که میتوان برای آن برشمرد بدین شرح میباشند:
در این بناها ساختار پنهان نمیشود بلکه از عناصر ضروری ساختمانسازی استفادهای پرمعنی و واضح میشود.
فرم در خدمت عملکرد بنا قرار دارد.
بناهای هایتک شباهتهای خاصی به ساختمانهای مینیمال دارند. مهمترین وجه تشابه آنها، سادگی جالب توجهی است که در آنها ایجاد شده است.
استفاده از جزئیات غیرضروری و تجملاتی در این بناها مرسوم نیست.
داشتن ساختار فلزی برای این ساختمانها پرکاربرد است.
اتصالات پنهان نمیشوند و سازهها را با هیچ چیزی نمیپوشانند.
ساختمانها دارای پوسته بیرونی سرسخت و نفوذناپذیری هستند.
کانالهای هوا و دودکشها در حالی که کاملا در معرض دید قرار دارند، بیانگر فرم بنا میباشند.
قطعات پیش ساخته صنعتی در معماری هایتک به شیوههای خلاقانهای در کنار هم قرار میگیرند. کافی است برای درک این مساله، به نحوه اتصال قطعات در بناهای مدرن، پستمدرن و هایتک توجه کنید.
این نوع معماری برای صنایع مختلفی از جمله: صنایع نظامی، صنایع الکترونیکی و علوم محض کاربرد دارد.
علاوه بر ساختار فلزی، استفاده از دیوارهای شیشهای هم باعث ایجاد جلوههای تکنولوژیک در بناها میشود.
فضاهای باز بسیار زیاد داخلی و دسترسی آسان به تمام طبقات به میزان کاربرد ساختمان بالا میرود.
تاکید بر اجزای صنعتی و پیش ساخته به صورت منظم
ایجاد فضاهایی یکپارچه از طریق استفاده از Space frame ها و عناصر صنعتی پیشرفت
استفاده از دیوارهای شیشه ای پایا و ایستا به صورت سطوح یک پارچه در جداره های بیرونی بنا، با بکار گیری اجزا و ساختارهای مرکب فولادی سبک
اهداف سبک معماری هایتک
معماری فناوری پیشرفته در ادامه معماری مدرنیستی شکل گرفت. سبک مدرن تا اواسط قرن 19 مورد اقبال بسیاری قرار داشت اما در ادامه دچار افول شد.
شهرهایی که براساس این فلسفه توسعه یافته بودند، دچار یکنواختی شده و همه بناها به یکدیگر شبیه بودند. این مساله برای مردم و هنرمندان جامعه جالب نبود و این موضوع هم موجب شد تا عدهای به فکر افتادند که به طرز دیگری وارد کار شوند.
رفته رفته زیباییشناسی معماران دچار تحول شد و استفاده از فناوریهای نوین در اولویت قرار گرفت. زیباییشناسی تازهای که براساس استفاده از فناوریهای برتر به وجود آمده بود، در برابر زیباییشناسی سابق قرار گرفت که همه ساختمانها را همانند محصولات یک کارخانه مشابه و یکنواخت درست میکرد.
مرکز پمپیدو یکی از بهترین نمونههای معماری هایتک است و با بررسی ویژگیهای آن متوجه میشویم که سازندگان آن چه اهدافی را دنبال میکردهاند. آنها در این بنا به دنبال پدیدار کردن اجزا و ترکیبات فناورانه ساختمان بودند. شاید جالب باشد به این نکته هم اشاره کنیم که این زیباییشناسی جدید، بر روی طراحی داخل منازل و ساختمانها نیز اثرگذار شد.
برای دکوراسیون داخلی بناها از ابزار و وسایل صنعتی و پیشرفته استفاده میشد. مثلا در مرکز پمپیدو از یک لیوان آزمایشگاه شیمی به عنوان گلدانی که در آن گیاه نگهداری میشد بهره بردند. بسیاری از فضاهای صنعتی متروکه که پس از جنگ جهانی دوم بلا استفاده مانده بودند، توسط معماران خلاق دهه 70 میلادی به فضاهای مسکونی جدید بدل شدند.
در یک کلام، میتوان گفت هدف معماری هایتک این بود تا به هر بنایی زیباییشناسی صنعتی بدهد. همچنین هدف دیگر این دسته از هنرمندان کاملا ایدئولوژیک بود و مایل بودند تا اندیشههای نوینی را درباره قدرت فناوری در توسعه دادن جهان ارائه کنند. برای مثال ژاپن در دهه 60 و 70 میلادی همین تکنولوژی را دنبال میکرد.
در این کشور و در این سالها، کنزو تانگه که یکی از معماران مطرح ژاپن بود، پیشنهاد کرد که ساختمانها و بناهای تازه را با زیباییشناسی صنعتی و با استفاده از فناوریهای تازه خلق کنند. این کار باعث میشد تا مردم ژاپن که پس از جنگ کشور خود را ویران شده میدیدند، با مشاهده چنین بناهای تازه و پیشرفتهای، پیشرفت و توسعه را در مملکت خود احساس کنند.
اصول فکری و طراحی سبک های تک
بینش پوزیتیویسم و خوش بینی به علم و پیشیرفت علمی و تکنیکیی
نمایش تکنولوژی به عنوان عصاره و دستاورد عصر جدید
نمایش پروسه ساخت
شفاف نمودن ، لایه لایه کردن و نمایش حرکت در ساختمان
نمایش ساختار و اجزا درون بنا در نمای ساختمان
استفاده از رنگ های روشن و ساده
استفاده از اجزا کششی سبک
جدا کردن بخش های سرویس دهنده از قسمت های سرویس شونده (سهولت در تعمیر و نگهداری اجزای ساختمان)
استفاده از مصالحی مانند فلز و شیشه که قصد آنها بیان کردن وضوح ، صداقت و شفافیت را نمایان کنند.
طراحی بام ساختمان به عنوان نمای پنجم ساختمان
مقایسه معماری های تک با سایر سبک های معماری
تفاوتها و شباهتهای سبک معماری هایتک با معماری مدرن
معماران مدرن بیش از هر چیز به استفاده از مصالحی مانند: فلز، شیشه و بتن علاقه دارند. بناهای بتنی زیادی از کار این معماران به جا مانده است.
اما در معماری هایتک استفاده از مصالح بتنی خیلی متداول نیست در حالیکه فلز و شیشه در هایتک هم رایج است. در بناهای مدرنیستی ارتفاع زیاد و داشتن شکوه و عظمت بسیار مهم است. در بناهای هایتک شکوه و عظمت به چشم میخورد اما عظمتی که نشاندهنده تکنولوژیک بودن و پیشرفته بودن آنهاست.
شکل اتصال قطعات مختلف در این دو سبک متفاوت است. برای ساختن ساختمانهای هایتک از قطعات پیش ساخته استفاده میشود. قطعات مورد نیاز را قبل از شروع مراحل ساخت و ساز، در کارگاه یا کارخانه تولید مینمایند و بعد در محل بر روی همدیگر متصل شده و بنا را شکل میدهند.
سادگی و اجتناب از جزئیات فراوان در هایتک بسیار مورد توجه معماران قرار دارد. این مساله در یکی از سبکهای مدرنیستی که مینیمالیسم نام دارد هم به چشم میخورد.
تفاوتها و شباهتهای سبک معماری هایتک با معماری پستمدرن
بناهای پستمدرن، تجلی ادغام ایدههای مدرن و سنتی هستند. به طور کلی، هنر پستمدرن با همین ایده فعالیت میکند و هر قدر که ادغام سنت و مدرنیته را خلاقانهتر انجام دهد موفقتر خواهد بود.
اما در معماری هایتک بیش از هر چیزی به پیشرفته بودن بنا توجه دارند. همچنین، مصالحی که در این دو سبک مورد استفاده قرار میگیرند تفاوتهای اساسی با یکدیگر دارند. بناهای پستمدرن را عموما با مصالحی میسازند که با محیط سازگاری مناسبی داشته باشند. برای مثال گیاهان مختلفی توسط معماران پستمدرن در جای جای بنا قرار میگیرند.
اما ساختمانهای هایتک را همانطور که در بخش قبلی اشاره کردیم، با مصالحی مانند فلز و شیشه میسازند. سازگار بودن بنا با محیط اولویت معماران هایتک نیست.
معماران سبک های تک
رنزو پیانو
ریچارد راجرز
نورمن فاستر
نیکولاس گریمشاو
خرید کتابهای دست دوم مهندسی عمران
خدمات گروه معماری هفت:
گروه معماری هفت متشکل از مهندسان معمار خبره در زمینه های زیر در خدمت شما عزیزان است:
طراحی ساختمان مسکونی
طراحی ساختمان اداری
طراحی ویلا
طراحی نما
اصلاح پلان
انجام پایان نامه معماری
انجام پروپوزال معماری
شیت بندی
با ما تماس بگیرید... 09122257213
مقالات دیگر
_______________________________________________________