سایت معماری هفت پرتال جامع دانشجویان معماری - کتاب - مقاله - پروژه - نیازمندی های معماری

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه 9-17 و پنجشنبه 9-13

سقف کاذب گریلیوم چیست؟

دسته بندی :

نویسنده : معماری هفت

تاریخ درج :

حجم فایل :

سقف کاذب گریلیوم چیست؟
سقف کاذب گریلیوم چیست؟

سقف کاذب گریلیوم چیست؟
سقف گریلیوم نوعی سقف کاذب محسوب می شود که در رده سقف های دکوراتیو قرار دارد. جنس این نوع سقف از ورقه های آلومینیوم، آهن و آلیاژ می باشد و به صورت سقف های متحرک و باز طراحی می گردد.
گاهی اوقات می توان سقف های گریلیوم را با دیگر سقف های آلومینیومی ترکیب نمود. این سقف ها جزء سقف کاذب سلولی به شمار می آیند و نمای آن ها به صورت خانه های مربع و مستطیل شکلی است که به طور مرتب در کنار هم قرار گرفته اند.
گریلیوم در انواع ساختمان ها از جمله بیمارستان ها، نمایشگاه ها، اماکن تجاری و اداری و رستوران ها کاربرد دارد.

انواع سقف کاذب گریلیوم
در ساده‌ترین حالت سقف کاذب سلولی گریلیوم را می‌توان بر اساس جنس (آهن و آلومینیوم و حتی گاهی چوب) دسته‌بندی کرد. البته نوع جدیدتری از سقف گریلیوم هم در بازار یافت می‌شود که از جنس چوب پلاست است. بنابراین یکی از سبک‌های سقف کاذب چوبی را می‌توان در ردیف انواع این سازه قرار داد. گریلیوم سقف کاذب بر اساس ابعادش هم به چند تیپ تقسیم می‌شود:
    تیپ A که با نمای 10 میلی‌متری نصب و اجرا می‌شود.
    تیپ B که با نمای ۲۰ میلی‌متری نصب و اجرا می‌شود.
    تیپ C که با نمای 15 میلی‌متری نصب و اجرا می‌شود.
این تیپ‌ها معمولا از جنس آلومینیوم آلیاژ ۳۱۰۵ با سختی ۱۶/۱۴ و ضخامت ۰.۴ تا ۱.۵ میلی‌متر هستند، که با رنگ پودری الکترواستاتیک (Powder Coating) به ضخامت ۶۰ تا ۸۰ میکرومتر رنگ‌آمیزی می‌شوند. در میان انواع سقف گریلیوم، سقف کاذب گریلیوم پره ای و سقف کاذب گریلیوم آلومینیومی از سایر مدل‌ها محبوب‌تر هستند.
سقف کاذب گریلیوم پره ای یکی از شکل‌های اجرای سقف گریلیوم است. سقف کاذب گریلیوم پره ای یا خطی به صورت مقاطع طولی نواری اجرا می‌شود. این مدل هم از جمله مدل‌های باز است که در مکان‌های مختلف اجرا می‌شود و مزایای متعددی دارد. اگر کمی بیشتر به ساختمان‌های که می‌روید توجه کنید، حتما چشم‌تان به سقف کاذب گریلیوم پره ای خواهد خورد.


دیگر مدل سقف گریلیوم، مدل سلولی آن است که از انواع سقف های باز می‌باشد. نمای بیرونی این سقف‌ها به صورت حفره‌های مربعی و مستطیلی شکل می باشد.



ویژگی ها و مزایای سقف گریلیوم
سقف‌های کاذب گریلیوم را می‌توان جز دسته دکوراتیو معرفی کرد. همان‌طور که گفته شد، این سقف‌ها از ورقه‌های الومینیومی، آهن و آلیاژی تولید میشود و از ویژگی‌های فراوانی نیز برخوردار هستند. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛
نصب سبک و آسان
قابلیت نصب سیستم نور‌پردازی
دسترسی آسان به سیستم های پشت سقف
مقاومت در برابر آتش
مقاوم در برابر تغییرات آب و هوا
ضد اشتعال و مقاوم در مقابل آتش‌سوزی
مقاوم در هوای مرطوب، زنگ‌زدگی و موریانه
دارای زیرسازی گالوانیزه و آلومینیومی و رنگ الکترواستاتیک
شتسشوی راحت سقف‌ها
سبک بودن
نصب آسان و طراحی ساده و مینیمال
قابلیت تعمیر ورقه‌ها
قابلیت نصب ابزار گوناگون بر روی آن، مانند هواکش
امکان نصب و اجرای نورپردازی کناف مدولار بر روی آن
مقاوم در برابر خش‌خوردگی
قابلیت شستشو
پایایی طولانی
قابلیت پنهان کردن ابزار سقف در زیر ورقه‌های گریلیوم، مانند: سیستم روشنایی، کابل‌ها و …
ضد خوردگی و قارچ
دافع گرد و خاک
قابل بازیافت
امکان نظافت و تمیز کردن تیغه‌ها

معایب سقف گریلیوم
 علاوه بر مزایا‌ی فراوانی در بخش قبلی ذکر شد، سقف‌های کاذب گریلیوم دارای معایبی، هر چند ناچیز، هستند که در ادامه بیان شده است.
برخی ظاهر این سقف‌ها را نپسندیده و آن را جز معایب آن به‌شمار می‌آورند.
عدم وجود قابلیت اجرای سقف کاذب گریلیوم در ساختمان‌های مسکونی و یا سختی اجرا
محدودیت تولید سقف کاذب گریلیوم تا طول ۲.۳ متر
نیاز به اجرای یک زیر‌سازی آهنی، برای نصب سقف کاذب گریلیوم

کاربردهای سقف گریلیوم
حال که می‌دانیم ویژگی‌های سقف کاذب گریلیوم چیست، به موارد استفاده آن در صنعت ساخت‌وساز می‌پردازیم. اجرای سقف کاذب گریلیوم در اماکن زیر فوق‌العاده رایج است:
    فرودگاه‌ها، مراکز مسافربری و ایستگاه‌های مترو
    مراکز پتروشیمی و کارخانه‌های صنعتی
    آمفی‌تئاترها و سالن‌های ورزشی
    پاساژها، مراکز اداری و تجاری
    بیمارستان‌ها و مراکز درمانی
    مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها
    برخی رستوران‌ها و ساختمان‌های مسکونی

نحوه اجرای سقف کاذب گریلیوم
مهمترین نقش در اجرای سقف کاذب گریلیوم به عهده نگهدارنده‌هاست. نگهدارنده‌ها که به طور مستقیم روی زیرسازی نصب و به سقف پیچ می‌شوند، و انواع سقف کاذب فلزی را نگه می‌دارند. کاربرد اصلی چنین زیرسازی‌های در محیط‌های بزرگ است؛ بدین معنا که چنین مراحلی را برای محیط خانه معمولا نخواهید دید.
البته اگر در بخشی از فضای خانه شما نیازی به نورگیری باشد، میتوان این محصول را با شیشه ترکیب، و یک نمای چشم‌نواز را خلق کرد. برای اجرای سقف کاذب گریلیوم در بهترین حالت باید یک زیرسازی آهنی را اجرا کرد، تا هر پنل سقف کاذب به خوبی در جای خود قرار گیرند. در ادامه مراحل این روش را آورده‌ایم:
    اولین مرحله در اجرای سقف گریلیوم، اجرای زیرسازی سقف کاذب گریلیوم به صورت طولی و شبکه‌ای با توجه به ابعاد فضاست. زیرسازی سقف کاذب گریلیوم به صورت استاندارد و گالوانیزه، و یا با استفاده از قوطی‌های 20×20، 30×30و 10×30 انجام می‌شود.
    در اجرای سقف کاذب گریلیوم، زیرسازی اصلی باید با دقت هرچه تمام‌تر و با توجه به خواسته کارفرما اجرا بشود. چون سازه کریر سقف روی زیرسازی قرار می‌گیرد، باید زیرسازی سقف گریلیوم را به روش صحیح انجام داد.
    پس از اجرای زیرسازی آهنی باید کریرها را به صورت عمود بر سقف گریلیوم به زیرسازی اصلی پیچ کرد. نکته مهم در نصب کریرها، رعایت فاصله بین آنها و همچنین فاصله بین اولین و آخرین کریر با دیوار است. در آخر هم پنل سقف کاذب روی زیرسازی نصب می‌شود.

عوامل موثر در قیمت سقف کاذب گریلیوم
 به طور کلی میتوان کفت میزان هزینه های در سقفهای کاذب پایین تر است. این امر در مورد سقف کاذب گریلیوم نیز صادق است.
قیمت سقفهای کریلیوم به عوامل گوناگونی وابسته است که مهم ترین آنها عبارتند از: ضخامت و اندازه سقف مورد نظر، عرض تیغه ها، ارتفاع تیغه ها، متراژ کلی سقف ساختمان و موارد دیگر. اگر قصد رنگ آمیزی این سقف ها را دارید، به طبع با افزایش قیمت مواجه خواهید شد.
به طور کلی تعیین قیمت سقف‌های کاذب گریلیوم به سه عامل بستگی دارد:
۱- نوع سقف کاذب :
هرچه میزان ضخامت ورقه‌های به کار رفته بیشتر باشد هزینه ها نیز بیشتر است.
۲- محیط :
محیط مورد نظر شما در قیمت سقف کاذب نقش اساسی دارد. با توجه به فضای مورد نظر شما و همچنین انتظارات شما، قیمت میتواند زیاد یا کم باشد.
۳- اندازه :
در متراژ های پایین از گریلیوم تیپ B و در متراژهای بالا، اغلب از گریلیوم های تیپ C و A، استفاده می‌شود.

نظرات کاربران

عبارت امنیتی
0