سایت معماری هفت پرتال جامع دانشجویان معماری - کتاب - مقاله - پروژه - نیازمندی های معماری

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه 9-17 و پنجشنبه 9-13

سقف کاذب آکوستیک چیست؟

دسته بندی :

نویسنده : معماری هفت

تاریخ درج :

حجم فایل :

سقف کاذب آکوستیک چیست؟
سقف کاذب آکوستیک چیست؟

سقف کاذب آکوستیک چیست؟
تایل آکوستیک یا همان سقف آکوستیک عایقی بی نظیر برای ممانعت از ورود و خروج صدا از ساختمان می‌باشد. از این رو برای جلوگیری از ایجاد آلودگی‌ صوتی در نواحی پرتردد و واقع در مرکز شهر، سالن‌های کنفرانس، سینما، تئاتر و … سقف  آکوستیک نصب می‌شود. سقف آکوستیک زیر سقف اولیه و با اتصال به آن نصب می‌شود. اگرچه نصب سقف کاذب ارتفاع سقف اصلی را کاهش می‌دهد اما ظاهری بسیار زیبا دارد و سیم کشی‌ها و لوله‌های موجود در سقف را می‌پوشاند.
نحوه جذب صدا توسط  سقف کاذب آکوستیک به این گونه است که صداهای موجود در فضا از طریق حفره‌های روی تایل‌ها به پشت تایل منتقل می‌شوند. بنابراین میزان زیادی از آلودگی صوتی از بین می‌رود. تایل‌های آکوستیک از توانایی جذب صوت بسیار زیادی برخوردارند. با این وجود در صورت به کارگیری پشم سنگ در تایل سقف کاذب میزان جذب صدا به طور غیر قابل باوری زیادتر می‌شود. لازم به ذکر است که این تایل‌ها دارای رده‌های جذب صدا متفاوتی می‌باشند.

انواع سقف کاذب آکوستیک
تایل‌های آکوستیک موجود در بازار دارای ۲ نوع سازه پنهان و سازه آشکارمی‌باشند. نحوه نصب این دو نوع تایل آکوستیک کاملا برعکس یکدیگر می‌باشد. به بیان دیگر نصب سقف کاذب آکوستیک در نوع سازه پنهان از سمت پایین انجام می‌شود. این در حالی است که نصب سقف آکوستیک در نوع دوم (سازه آشکار) از سمت بالا صورت می‌گیرد.
اگر بخواهیم تایل‌های آکوستیک را از نظر شیوه نصب دسته بندی کنیم به ۳ دسته مختلف (ساده، شبکه فلزی و پازل مانند) تقسیم می‌شوند.
نوع اول یا همان تایل سقفی آکوستیک ساده دارای قابلیت نصب آسان روی سقف می‌باشد. نوع دوم، شبکه فلزی به تایل‌هایی گفته می‌شود که دارای شبکه فلزی می‌باشند و با اتصال به سقف اصلی نصب می‌شوند. دلیل نام گذاری نوع سوم سقف کاذب آکوستیک ایرن است که این تایل‌ها مشابه با تکه‌های پازل هستند و از قابلیت نصب روی دیوار برخوردارند. بنابراین برای نصب باید آنها را با چیدمان مخصوص به خودشان به یکدیگر متصل شوند. جالب است بدانید که در صورت اتصال و چیدمان نادرست یک تکه لازم است آنها را از اول نصب نمود.
سقف کاذب آکوستیک با توجه به ابزار اجرای آن به تایل گچی، تایل الیاف معدنی، سقف کاذب آلومینیومی، سقف کاذب آکوستیک کناف،سقف کاذب مینرال و تایل پوشالی تقسیم می شود.
سقف آکوستیک کناف
تایل عایق صدای کناف همانطور که قبلا اشاره شد موجب کاهش میزان صوت ورودی و خروجی خواهد شد و بسیار کاربردی برای فضاهای مختلف است. این محصول یک نوع متریال کاذب می باشد که به صورت پوشش های شبکه و دکوراتیو در بازار عرضه میشود. این نوع دارای نمای بسیار زیبای شیاری است و برای پر کردن این محصول از پانل های آلومینیومی، مینرال (الیاف معدنی)، مواد گچی و… استفاده می شود.
اجرای سقف های آکوستیک کناف
یکی از راهکارهای کناف برای این پوشش استفاده از تایل های گچی آکوستیک است. از این محصول میتوان برای ساختمان های پر رفت و آمد و فضاهایی که در قسمت شلوغ شهر قرار دارند استفاده کرد تا میزان آلودگی صوتی فضای مورد نظر به حداقل برسد. این تایل ها بسیار آسان و راحت نصب میشوند و پوشش مناسبی برای کابل ها و اتصالات ساختمانی هستند.
تایل آکوستیک هرادیزاین
اينگونه تايل ها كه زيبايی متفاوتی نسبت به ديگر محصولات كناف دارد از تركيب پشم چوب، پودر منيزيت و آب توليد می گردد و استحكام بالايی دارد. اين محصول قابليت استفاده در سقف و ديوار را دارد و از خاصيت آكوستيكی بالايی برخوردار است. با توجه به خاصيت رنگ پذيری اينگونه تايل ها نقش مهمی را در طراحی معماران ایفا میکند كه در رنگ بندی مختلف در فضاها جلوه و نمايی متفاوت داشته باشد. از ویژگی های مهم اين مدل تايل ها می توان به وزن پايين، مقاومت در برابر رطوبت، نصب سريع و آسان، مقاوم در برابر ضربه و قابلیت رنگ پذیری اشاره كرد. ابعاد توليدی اين تایل ها ٦٠ *٦٠ و ٦٠ * ١/٢٠ می باشد.
عایق صوتی پشم معدنی
اين عايق در ديوار و پشت تایل های سقف های کاذب قرار می گیرد. درضمن قابليت بسيار خوبی در مبحث آکوستیک کردن فضا و عايق كردن فضا از لحاظ عبور صوت و گرما داراست. ماندگاری بالا، عدم تجزيه و عدم حساسيت برای افراد در اين محصول موجب گردیده كه جايگزين خوبی برای عایق های سنتی در ساختمان سازی نوين باشد.
يكی از ويژگی های خيلی خوب اين پشم عدم حساسيت های انسانی با این جنس میباشد. درضمن به راحتی و بدون بروز مشکلی قابل لمس و جابجایی ميباشد.
تایل آکوستیک الیاف معدنی AMF
تایل الیاف معدنی که در ایران با نام های AMF، USG و ROCK شناخته می شوند یک نوع تایل سقفی می باشد. این تایل ها مقاومت خوبی در برابر حرارت، رطوبت و صوت دارند و از قابلیت آکوستیکی بالایی برخوردارند. وزن بسيار سبك تايل الیاف معدنی، آنتی باکتریال بودن، زيبايی قابل ملاحظه و خاصيت آكوستيكی فوق العاده از خصوصيات اينگونه تايل ها می باشد.
اين تايل ها با ویژگی های مخصوص خود در مدل های مختلف و ضخامت های مختلف توليد می شوند. به دليل تركيبات خود بسيار همگام با طبيعت بوده و قابليت تجزيه در طبيعت را دارند. راک تایل یکی از تایل های معدنی محبوب و پرطرفدار برای ساختمان های اداری، تجاری و آموزشی می باشد.
تایل آکوستیک كلينو (Cleano)
یک محصول کاملا استثنایی و بی نظیر برای مکان هایی که آلودگی در آنها بیشتر است. اين مدل سقف كه توليد شركت كناف آلمان می باشد و در بازار ايران نيز موجود است با ويژگی های متمايزی كه دارد نظر خيلی از كارشناسان را به خود جلب كرده است. اين مدل سقف علاوه بر زيبايی ظاهر خاصيت تسویه هوای محل و عایق کردن فضا را دارد. با توجه به تحقيقاتی که صورت گرفته پانل هايی كه دارای زئولیت CLEANEO هستند سطح آلاینده‌های موجود در هوا از جمله دود، آمونیاک، فرمالدهیدها، بنزن، هیدروکربن‌های آروماتیک و هیدروکربن‌های کلر را کاهش می‌دهند.
سقف کاذب آکوستیک CNC
سقف آکوستیک CNC یکی از انواع سقف کاذب و بسیار انعطاف پذیر می‌باشد. در واقع کلمه CNC شکل کوتاه شده عبارت computer numerical control و به معنای دستگاه کنترل عددی است. کاربرد این دستگاه برش دادن طرح‌های مورد نظر روی سطح محصول با ظرافت بسیار بالا است. نحوه عملکرد این دستگاه به این گونه است با برش طرح‌های انتخابی روی سطح ورق‌های‌ mdf و ورق‌های فومیزه pvc، ظاهر آنها را بسیار جذاب و زیبا می‌سازند. سقف آکوستیک CNC که با نام تایل معرق چوبی یا فومیزه شناخته می‌شوند، دارای طرح‌های بسیار متنوع و قابل استفاده در محیط‌های مختلف است. برای مثال در محیط‌های دارای رطوبت و خیس سقف کاذب آکوستیک سی ان سی فومیزه مناسب است. در حالی که در محیط‌های خشک سقف کاذب آکوستیک CNC ام دی اف بهترین گزینه می‌باشند.
البته توجه داشته باشید که فقط در سقف از این محصول استفاده نمی‌شود و به عنوان پارتیشن‌های دکوراتیو نیز کاربرد دارند. همانطور که مشخص است این پارتیشن‌ها فقط جنبه تزیینی دارند و امکان عبور صدا وجود دارد. معمولا سقف CNC دارای ابعاد ۶۰ × ۶۰ است اما تولید به صورت سفارشی نیز امکان پذیر است.
همانطور که پیش‌تر گفتیم سقف آکوستیک CNC دارای دو نوع ام دی اف و پی وی سی می‌باشد. سقف کاذب آکوستیک CNC از جنس PVC‌ دارای مقاومت بسیار بالا در برابر رطوبت، آب، حشرات، موریانه و … است. همچنین دیر سوز و مقاوم در برابر حرارت و آتش‌سوزی می‌باشد.
در مقابل سقف کاذب آکوستیک CNC از جنس MDF‌ است که مقاومت بالایی در برابر ضربات دارد. همچنین ظاهر آن بسیار زیباتر از سقف آکوستیک CNC از جنس PVC است و دارای تنوع رنگی زیادی می‌باشد. اما مقاومت کمتری در برابر حرارت، آتش، رطوبت و آب دارد. لازم به ذکر است که این نوع CNC‌هزینه بسیار بیشتری نسبت به جنس PVC‌ دارد.
بیشترین استفاده از سقف آکوستیک CNC در کافی شاپ‌ها، بنگاه‌های معاملاتی، سرویس بهداشتی منازل، آشپزخانه و راهروها می‌باشد.  به طور کلی، خصوصیات سقف کاذب آکوستیک CNC‌ به شرح زیر است:
    ضخامت ورق‌های مورد استفاده در سقف آکوستیک CNC تقریبا ۶ تا ۱۶ میلی‌متر است.
    ضخامت تایل آکوستیک CNC به طول آن بستگی دارد (هر چه طول آن بیشتر باشد ضخامت نیز بیشتر است)
    این سقف‌های آکوستیک در مقایسه با دیگر سقف‌ها انعطاف بسیار بیشتری دارند.
    امکان نورپردازی به صورت مخفی در سقف
    طول عمر و ماندگاری بسیار زیاد
    امکان اجرای طرح‌های دلخواه به صورت سفارشی
تایل آکوستیک پوشالی
اين تايل ها بسیار زیبا و خاص هستند. اگر به دنبال زیبایی سقف خود هستید ، ما تایل های آکوستیک پوشالی را پیشنهاد می کنیم که از تركيب موادی چون پشم چوب ، پودر منيزيت و آب توليد شده و استحكام بالايي برخوردار می باشد.
• تایل آکوستیک الیاف معدنی (AMF) : تایل های آکوستیک الیاف معدنی ، ساخت کشور آلمان هستند که امروزه در بازار های جهانی رواج یافته است. این تایل ها به دلیل کیفیت بالا ، از محبوبیت زیادی برخوردار هستند که در ضخامت های مختلفی تولید و عرضه می شوند.
از مزایای این تایل ها می توان به این موارد اشاره کرد: مقاومت در برابر حریق ، خاصیت آکوستیکی ، نصب و نگهداری آسان ، انتی باکتریال ، آکوستیکی بسیار زیبا و کم وزن ، قابل بازیافت و عاری از هر گونه موارد شیمیایی است.
پنل های کلینیو (Cleaneo)
نصب پنل های کلینیو سبب می شود که هوای موجود در محیط متعادل و خوب باشد. از این پنل در مکان هایی چون ساختمان های اداری و دولتی ، رستوران ها ، هتل ها و مدارس استفاده می شود.

نحوه نصب سقف کاذب آکوستیک
سقف کاذب آکوستیک به سه روش متفاوت نصب می‌شود که شامل:
    نصب سقف کاذب آکوستیک بر روی سقف
    نصب سقف آکوستیک با استفاده از پروفیل سازه و شبکه‌های فلزی
    نصب تایل آکوستیک بر روی دیوار

تایل مورد استفاده در سقف های آکوستیک
تایل های به کار رفته در سقف های آکوستیک از تنوع بالایی برخوردار هستند. در اینجا چند نمونه از انواع تایل ها را قرار داده ایم:
• تایل های گچی : به طور معمول ، رایج ترین تایل اکوستیک ، تایل های گچی هستند. تایل های گچی از یک لایه فیلس تشکیل شده که در دو رنگ سفید یا مشکی در پشت صفحه جهت جلوگیری از فروریزی و انتشار ذرات استفاده میشوند‌.
معمولا ابعاد تایل ها از ۶۰۰ در ۶۰۰ میلی متر شروع می شوند. تایل ‌های گچی ، با توجه به جذب صدا طبقه بندی می شوند:
۱- تایل گچی آکوستیک مدل ۱۸/۶ (پانچ دایره ای) : در این مدل ، سوراخ های موجود در روی تایل ها به شکل دایره هایی به قطر ۶ میلی متری که فاصله آن ها از یکدیگر ۱۸ میلیمتر است.
۲- تایل گچی آکوستیک مدل ۳۶/۱۲/۸ (پانچ دایره ای) : در این مدل سوراخ های موجود روی تایل ها به شکل دایره هایی به قطر ۸ و ۱۲میلی متری هستند که فاصله آن ها از یکدیگر ۳۶ میلیمتر است.
۳- تایل گچی آکوستیک مدل ۵۰/۱۲/۸ (پانچ دایره ای) : در این مدل ، سوراخ های موجود روی تایل ها به شکل دایره هایی به قطر ۸ و ۱۲میلیمتری هستند که فاصله آن ها از یکدیگر ۵۰ میلی متر است.
۴- تایل گچی آکوستیک مدل ۱۸/۸ (پانچ دایره ای) : در این مدل ، سوراخ های موجود روی تایل ها به شکل دایره هایی به قطر ۸ میلی متری است که فاصله آن ها از یکدیگر ۱۸ میلی متر است.
۵- تایل گچی آکوستیک مدل ۲۵/۱۲ (پانچ مربعی) : در این مدل ، سوراخ های موجود روی تایل ها به شکل مربع هایی هستند که طول هر ضلع آن ۱۲ میلی متر است که فاصله آن ها از یکدیگر ۲۵ میلی متر است.
۶- تایل گچی آکوستیک مدل ۹۶/۶ : در این مدل ، سوراخ های موجود روی این تایل به شکل شیار های خطی به طول ۹۷ و عرض ۶ میلی متری است که به صورت گروه های ۷ تایی بر روی تایل ها ایجاد شده اند. فاصله گروه ها به یکدیگر ۱۵۰ میلی متر است.

کاربرد سقف کاذب آکوستیک
همانطور که از نام این نوع سقف مشخص است، کاربرد اصلی سقف کاذب آکوستیک ایجاد عایق صوتی است. جالب است بدانید این نوع سقف‌ها علاوه بر عایق صدا، عایق حرارت نیز هستند. از آنجایی که سقف‌های کاذب زیر سقف اصلی نصب می‌شوند، فاصله‌ایی بین این دو سقف ایجاد می‌شود که محیطی ایزوله را به وجود می‌آورد. از طرفی خود سقف نیز دارای مواد تشکیل دهنده عایق در برابر صوت و حرارت می‌باشد. بیشترین کاربرد سقف آکوستیک در جاهای شلوغ و پرتردد است که فراهم سازی محیطی ساکت و بدون پژواک صدا الزامی می‌باشد. برای مثال نصب سقف آکوستیک در محیط‌های عمومی مانند تالارها، بیمارستان‌ها، بیمارستان‌های روانی، سینماها، سالن‌های جلسه و کنفرانس و …بهترین روش برای جلوگیری از آلودگی صوتی و ایجاد عایق حرارتی می‌باشد.
یکی دیگر از کاربردهای تایل آکوستیک در  استودیوهای ضبط صدا است که افراد به تمرکز نیاز دارند. معمولا در این شرایط جهت افزایش میزان جذب صدا علاوه بر مقوای متراکم، گچ و پارچه از آلومینیوم و پشم شیشه نیز در تایل‌های آکوستیک استفاده می‌نمایند. زیرا پژواک صوت در این مکان‌ها بسیار با اهمیت است.

مزایای سقف کاذب آکوستیک
۱. متنوع بودن مدل‌ها و طرح‌ها
تایل آکوستیک طرح، مدل و جنس‌های مختلفی دارد. این نوع سقف کاذب از فیبرهای معدنی تولید می‌شود و از اکو شدن صدا در فضا جلوگیری می‌کند.
۲. عایق صوتی
اصلی‌ترین مزیت تایل آکوستیک عایق صدا بودن است. اما ویژگی‌های منحصر بفرد دیگری نیز دارد.
۳. کاهش پیدا کردن ارتفاع سقف
سقف بلند برخی از منازل مشکل‌ساز است. بسیاری از افراد می‌خواهند با کم کردن ارتفاع سقف علاوه بر زیبایی، مشکل آن را نیز برطرف کنند. تایل آکوستیک می‌تواند ارتفاع سقف را کم کند و گزینه‌ای مناسب و مقرون به صرفه است.
۴. بازتاب شدن نور
تایل آکوستیک در مقایسه با سقف‌های معمولی نور را در محیط بازتاب می‌کند و همین امر باعث می‌شود تا فضای روشن‌تری داشته باشید. همچنین زمانی که روشنایی محیط از این طریق تامین باشد دیگر نیازی به روشن کردن لامپ نخواهید داشت، در نتیجه هزینه برق کمتری نیز می‌پردازید.
۵. تعویض راحت سقف‌ها
تایل آکوستیک همانطور که به راحتی نصب می‌شود، قابل تعویض یا حذف نیز می‌باشد. در نتیجه هر زمان که تایلی آسیب دید می‌توانید به راحتی آن را تعویض کنید یا اگر زمانی تصمیم به تغییر دکوراسیون گرفتید می‌توانید به آسانی این تایل‌ها را بردارید.
۶. کاور کردن سیم‌‌ها و تاسیسات
مزیت دیگری که شاید بسیاری از افراد به این دلیل تایل آکوستیک را انتخاب می‌کنند، قابلیت پوشش تاسیسات است. از این رو اگر زمانی به تعمیر تاسیسات نیاز باشد می‌توان به راحتی تایل‌ها را برداشت و تعمیرات را انجام داد.
۷. تعمیر و نگهداری مقرون به صرفه
تایل‌های آکوستیک هزینه تعمیر و نگهداری کمی نسبت به مدل‌های دیگر سقف کاذب دارند. لازم به ذکر است که این تایل‌ها هیچ گونه نیازی به رنگ‌آمیزی ندارند پس هزینه کم‌تری را برای نگهداری خواهند داشت.
۸. مصرف بهینه انرژی
تایل‌ آکوستیک در مصرف انرژی تاثیر بسزایی دارد. با استفاده از این تایل‌ها می‌توانید به طور قابل توجهی در مصرف انرژی سرمایشی یا گرمایشی صرفه‌جویی کنید. اما لازمه این مصرف بهینه انرژی، استفاده از تایل آکوستیک با کیفیت است.

معایب استفاده از سقف کاذب آکوستیک
جدا از مزایای بسیار زیاد سقف کاذب آکوستیک، این سقف دارای معایبی نیز می‌باشد.
کاهش ارتفاع سقف
    کم شدن ارتفاع سقف با استفاده از سقف کاذب آکوستیک یکی از معایب این سقف می‌باشد.
    دلیل کوتاه شدن ارتفاع این سقف این است که آن بر روی سقف اصلی اتاق متصل می‌شود.
خراب شدن سقف آکوستیک به مرور زمان
به مرور زمان سقف آکوستیک ممکن است گرد و غبار بگیرد و رنگ پریده شود. این سقف نیاز به مراقبت بسیار زیادی دارد و باید توجه داشته باشید که عمر این سقف بسیار کم است و در صورت مراقبت نکردن از آن، باید پس از گذشت چند وقت آن را تعویض نمایید.
مقاومت سقف آکوستیک
سقف آکوستیک دارای مقاومت بسیار کمی می‌باش و حوادث طبیعی ناگوار می‌تواند باعث نخریب این سقف بشود.

نظرات کاربران

عبارت امنیتی
0