سایت معماری هفت پرتال جامع دانشجویان معماری - کتاب - مقاله - پروژه - نیازمندی های معماری

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه 9-17 و پنجشنبه 9-13

سبک دکوراسیون مینیمال چیست؟

دسته بندی :

نویسنده : معماری هفت

تاریخ درج :

حجم فایل :

سبک دکوراسیون مینیمال چیست؟
سبک دکوراسیون مینیمال چیست؟

سبک دکوراسیون مینیمال چیست؟
این روزها انواع سبک های مختلفی برای دکوراسیون داخلی وجود دارد؛ اما بسیاری از افراد، هنوز هم مفهوم درستی از هر کدام را نمی دانند. این در حالی است که آگاهی از نوع هر سبک و خصوصیات آن، سبب می شود که دکوراسیون منزل و محل کار خود را به شکل اصولی طراحی کنید.
سبک مینیمال یکی از جدید ترین مدل های دکوراسیون داخلی است که مشخصه اصلی آن، سادگی است. در واقع سبک مینیمال، نوعی طراحی داخلی به شکل مدرن است که به هماهنگی وسایل موجود در فضا بسیار اهمیت می دهد. در این سبک به هم ریختگی و بی نظمی اصلا معنایی ندارد و فضا به شکل آسان و راحت چیده می شود.
البته توجه داشته باشید که در سبک مینیمال، بین ساختار معماری و دیگر عناصر موجود در آن فضا، هیچ گونه تضادی وجود ندارد. همچنین باید بدانید که در چیدمان دکوراسیون مینیمال، باید از کمترین وسایل، بهترین استفاده را داشته باشید. از طرفی برجسته سازی برخی از وسایل مانند مبل راحتی هم در این سبک چیدمان بسیار مرسوم است.

تاریخچه سبک مینیمال در دکوراسیون
سبک مینیمالیستی اولین بار در زمینه نقاشی و مجسمه سازی ظاهر شد. این سبک بر استفاده از روشی بسیار ساده برای بیان زبان هنری به شکلی غنی و عمیق تأکید داشت. پس از سال ها توسعه، مفهوم سبک مینیمال به طور مداوم بهبود یافت و به تدریج به یک تفکر فلسفی تبدیل شد.
اهمیت دکوراسیون مینیمال نه تنها در نقاشی و مجسمه سازی تجسم یافت، بلکه تأثیر زیادی در پوشاک، فرهنگ، طراحی صنعتی، تجسمی و سایر زمینه ها داشت. بحران انرژی که در دهه ۱۹۹۰ پدیدار شد به این سبک معیارهای جدیدی جهت حفظ ارزش انرژی و حفاظت از محیط زیست ارائه کرد.
هنگامی که صنعت طراحی داخلی برای اولین بار تحت تأثیر دکوراسیون مینیمال قرار گرفت، این سبک با ویژگی های مدرن و بسیار منحصر به فرد پا به عرضه وجود گذاشت. سبک مینیمالیستی بیشتر در آلمان، اروپای شمالی و ژاپن توسعه یافت. شکل طراحی منازل در شمال اروپا بسیار ساده هستند و لذت و اشتیاق به زندگی را نشان می دهند.
در ژاپن به طراحی مینیمال با عنصر عملکرد نگاه می شود. در یک خانه سنتی ژاپنی هیچ وسیله ای وجود ندارد و تنها در زمان صرف غذا یا خوابیدن، وسائل وارد فضا می شوند. بنابراین، طراحی داخلی در ژاپن باستان در ساده ترین شکل خود که به معنای «هیچ بودن» است، تعریف می شود.

سبک دکوراسیون مینیمال چه ویژگی‌هایی دارد؟
آنچه در یک خانه مینیمال جلب توجه می‌کند، باز بودن فضای خانه و مهم‌تر از آن مرتب و تمیز بودن همیشگی خانه است.
برای ایجاد چنین تصویری در ذهن، این سبک به سادگی در وسایلِ چیده‌شده در خانه اهمیت می‌دهد. این سادگی در انتشار نورهای ملایم در فضا، استفاده از رنگ‌های خنثی، وسایل مختلف با جزییات تزیینی بسیار ناچیز و حتی فرم و خطوط ساده در تمام فضای خانه مشهود است.
با این توصیفات می‌توان چند ویژگی مهم در سبک مینیمال برای دکوراسیون داخلی را لیست کرد:
سادگی در ظاهر و ضرورت کارایی
در این سبک خبری از مبلمان سلطنتی با منبت‌کاری‌های پر نقش روی چوب آن‌ها نیست. شما باید مبلمان راحتی بسیار ساده‌ای را انتخاب کنید که تنها عنصر زیبایی آن‌ها خطوط صاف در بخش‌های مختلف مثل پایه‌ها یا کوسن‌ها است.
در واقع زیبایی، فاکتور اصلی برای خرید مبلمان و وسایل نیست بلکه کارایی آن‌ها و برآورده‌کردن نیازهای اصلی شما هدف اصلی خرید است.
البته فراموش نکنید مبلمان و تمام وسایلی که قرار است در خانه مینیمال حضور داشته باشند، با هم هماهنگ هستند و یکنواختی در طراحی آن‌ها نظم فضا را بیشتر می‌کند.
طراحی دکوراسیون مونوکروم در خانه
یکی از مشخصه‌های بارز خانه به سبک مینیمال، رنگ‌کردن خانه و مبلمان با رنگ‌های خنثی است. شاید همین تک‌رنگ بودن وسایل و فضای کلی خانه به نظم بیشتر کمک می‌کند.
پس در این خانه، کوسن‌های رنگارنگ و طرح‌دار، گلدان‌های رنگی و پرده و مبلمان رنگ‌آمیزی‌شده جایی ندارد.
نفوذ ساده‌زیستی سبک مینیمال بر دیوارها
در دکوراسیون داخلی به سبک مینیمال، سادگی مهم‌ترین اصل است و هر گوشه‌ای از خانه را نگاه کنید، رعایت این اصل را می‌بینید. سادگی دیوارها که با رنگ‌های خنثی مانند سفید، کرم یا خاکستری رنگ شده‌اند در تایید این حرف است. حتی کاغذدیواری‌ها هم با طرح‌های ساده و بافت‌های بسیار ظریف دیوارها را پوشش می‌دهند و در نتیجه هیچ فرصتی برای جلب توجه در اختیار دیوارها قرار نمی‌گیرد.
در بیشتر خانه‌های مینیمال تنها زیورآلات دیوارها، پنجره‌های بزرگ بدون پرده یا پرده‌های حریر نازک است. البته نصب چند تابلو ساده و فاقد هر نوع تجملاتی، هیچ تعارضی در سادگی خانه مینیمال ایجاد نمی‌کند.
خانه‌ای همیشه تمیز و دلباز با نور طبیعی
دکوراسیون داخلی به سبک مینیمال برای شعار کمترین، بیشترین است جایگاه ویژه‌ای قایل می‌شود؛ پس باید فقط مبلمان و وسایلی که برای زندگی ضروری هستند را در خانه بچینید. البته در انتخاب وسایل و مبلمان، باز هم سادگی را سرلوحه خود قرار دهید.
همین سادگی مبلمان، رنگ‌های خنثی در تمام فضای خانه و داشتن وسایل ضروری کمک می‌کند خانه‌ای دلباز و وسیع داشته باشید.
گرچه نفوذ پرتوهای آفتاب و روشن‌کردن خانه در این وسعت بی‌تاثیر نیست.
جزییات کم و بسیار ساده برای تزیین وسایل
در خانه مینیمال دیگر خبری از تجملات سبک نئوکلاسیک یاکلاسیک نیست. سادگی تنها متر و معیاری است که همه مینیمالیست‌ها آن را قبول دارند؛ برهمین اساس برای زیباتر جلوه‌دادن وسایل از کنده‌کاری، طرح و نقش و رنگ‌آمیزی استفاده نمی‌شود.
بهتر است بگویم تنها ابزار در زیبا کردن وسایل خطوط صاف، اشکال هندسی ساده و رنگ‌های خنثی هستند.
زنده‌کردن فضای مینیمال به کمک بافت‌ها
تا اینجا هر چه گفتیم از سادگی بود؛ رنگ‌ها، طرح‌های هندسی و هر آنچه که در خانه به سبک مینیمال مجوز ورود می‌گیرد باید ساده باشد. اما این حجم سادگی  برای ساکنین خانه خسته‌کننده نمی‌شود؟
خیر. خانه مینیمال برای طرفدارهای خود هرگز سرد و کسل‌کننده نمی‌شود.
در کنار تمام سادگی‌ها و خنثی‌بودن رنگ‌ها، مینیمالیست‌ها، قدرت بافت‌ها را دارند. در چنین فضایی شما بافت‌های مختلف را لمس می‌کنید و همین به گیرایی خانه کمک می‌کند. بافت چوب برای پارکت یا برخی وسایل و مبلمان خانه، بافت پارچه‌هایی که برای پرده انتخاب شده‌اند و حتی بافت دیوارها و کمد دیواری و هر چیزی دیگری که به چشم می‌آید، از سطح براق و شفاف گرفته تا سطح کدر، تنوع لازم را در خانه ایجاد می‌کند.

برای اجرای موفق دکوراسیون داخلی به سبک مینیمال چه اصولی را رعایت کنیم؟
آگاهی از ویژگی‌های سبک‌های معماری دلیلی بر اجرای موفق آن در خانه نمی‌شود‌ اگر تازه با مفهوم مینیمال به ویژه در دکوراسیون آشنا شده‌اید، می‌توانید تعداد بیشتری طراحی خانه به سبک مینیمال را ببینید تا با عناصر مهم در این سبک از دکوراسیون آشنا شوید.
در این بخش قدم به قدم در خانه راه می‌رویم و درباره تمام اصولی که برای داشتن یک خانه به سبک مینیمال باید رعایت کنیم، با هم صحبت می‌کنیم. اجازه دهید این توضیحات را از زبان مهسا که خود سبک مینیمال را به‌خوبی در خانه اجرا کرده است، بشنویم.
آشپزخانه؛ مهم‌ترین بخش یک خانه به سبک مینیمال
همه می‌دانیم مهم‌ترین فضا برای یک خانه آشپزخانه است؛ به‌ویژه در خانه‌هایی که آشپزخانه، به قول خودمان اپن است و در معرض دید همگان قرار دارد. پس بهتر است اجرای دکوراسیون داخلی به سبک مینیمال را از این قسمت که تاثیرگذاری بیشتری در دکوراسیون خانه دارد، شروع کنیم.
کابینت‌های ساده آشپزخانه که می‌تواند سطح براق یا مات داشته باشند، با کمترین جزییات تزیینی روی آن‌ها که ترجیحا با رنگ سفید و مشکی، آشپزخانه را پر می‌کنند بهترین انتخاب برای خانه شماست.
در چنین آشپزخانه‌ای راحت‌تر می‌توانید از رنگ‌های خنثی و بافت وسایل آشپزی برای تزیین کمک بگیرید.
چیدمان پذیرایی خانه مطابق با اصول مینیمالیست‌ها
برای دکور پذیرایی سعی کنید از کمترین وسایل استفاده کنید.
طرح و رنگ مبلمان را بر اساس اصولی که در بالا یاد گرفته‌اید، انتخاب کنید؛ یعنی وسایل و مبلمان شیک و صد البته ضروری برای داشتن یک زندگی راحت که رنگ‌های آن از لیست رنگ‌های سبک مینیمال انتخاب شده است.
نکته مهم در اجرای سبک مینیمال این است که فضای خالی بیشتری نسبت به دیگر سبک‌های دکوراسیون در خانه در نظر بگیرید. برای آنکه با اهمیت این فضای خالی آشنا شوید، باید سری به مطلب فضای منفی در دکوراسیون داخلی بزنید.
فراموش نکنید در چیدمان این بخش از خانه حتما امضای شخصی خودتان را داشته باشید و به هر بهانه‌ای کمی سلیقه شخصی خودتان را هنگام چیدمان وسایل دخیل کنید. مثلا مشخص است که طراح خانه زیر علاقه زیادی به رنگ‌ها در دکوراسیون داخلی دارد؛ پس صندلی‌های رنگی میز ناهارخوری که چندان جلب توجه نمی‌کنند، نشانه امضای این طراح است.
اهمیت خطوط و بافت‌ها در اتاق‌خواب یک مینیمالیست
شاید پر کردن یک اتاق‌خواب به سبک مینیمال کمی سخت به نظر برسد؛ زیرا در این فضای محدود باید در انتخاب بافت و اشکال هندسی، حساسیت زیادی داشته باشید.
توصیه می‌کنم تقارن را در اتاق‌خواب ساده خود حفظ کنید، سرویس خوابی ساده و شیک با رنگ‌های مینیمال که از قانون مهم سادگی اشکال هندسی پیروی می‌کند.
در این اتاق خواب بهتر است خطوط موازی برای بزرگتر جلوه‌دادن فضا وجود داشته باشند.
تزریق انرژی بیشتر به خانه به سبک مینیمال
احتمالا یکی از مشکلاتی که در دکوراسیون خانه به سبک مینیمال با آن مواجه می‌شوید، داشتن خانه‌ای سرد و بی‌روح است که هیچ انرژی در شما ایجاد نمی‌کند. برای برطرف‌کردن چنین مشکل بزرگی می‌بایست از سایه‌ها و بافت‌های مختلف کمک بگیرید.
مثلا می‌توانید کاغذدیواری با بافت ظریف، پارچه با جنس‌های مختلف برای پرده و کوسن مبلمان، فرش‌های ساده برای پوشاندن سطح زمین و لوازم چوبی مختلف را کنار هم قرار دهید.

اصول طراحی داخلی مینیمالیستی
سبک دکوراسیون مینیمال روشی ساده برای طراحی فضای مسکونی، اداری و تجاری است. این سبک در عین حال که سادگی و راحتی را القاء می کند، محیطی عاری از شلوغی را نشان می دهد. ویژگی های مشترک یک رویکرد مینیمالیستی در طراحی داخلی عبارتند از:
۱. خطوط تمیز
طراحی سبک مینیمالیستی توسط عناصر بصری حداقلی تعریف می شود. در این سبک طراحی از خطوط تمیز و ساده استفاده می شود. دکور اغلب دارای سطوح مسطح، صاف و حداقل الگوها با جزئیات تزئین شده است. به خصوص در هتل های لوکس و مدرن از خطوط ساده در عناصر دکوراسیون مینیمال به وفور استفاده می شود.
۲. استفاده از رنگ در طیف مشخص
یکی دیگر از اصول کلیدی سبک دکوراسیون مینیمالیسم استفاده از عنصر تک رنگ است. مینیمالیسم از یک پالت رنگ ساده استفاده می کند که اغلب از طیف مختلف یک رنگ بهره می برد. برای مثال، در طراحی یک خانه از طیف رنگی آبی مانند آبی روشن، آبی کلاسیک، سرمه ای و غیره استفاده می شود.
۳. اهمیت عملکردی اجزا
مینیمالیسم بر عناصری با بالاترین اهمیت تمرکز دارد، به طوری که تنها عناصر لازم برای زندگی راحت در آن فضای خاص را فراهم می کند. مینیمالیسم شامل استفاده عملی از فضاست که بر وسائل هدفمند تمرکز دارد.
یک گلدان زیبا از گیاهی سرسبز که خود به تنهایی الهام بخش سادگی طبیعت خدادادی است، به عنوان عنصری عملکردی در طراحی یک فضای خانگی یا اداری شناخته می شود.
۴. فضاهای باز
سبک مینیمالیستی اغلب دارای پلان های باز و نور زیاد است. این سبک طراحی باعث تزریق بیشتر آرامش و تمرکز در یک فضای خاص می شود. به ویژه در فضاهای اداری با پلان باز، دکوراسیون مینیمال به همکاری بین تیمی کمک زیادی می کند.

عناصر مهم برای ایجاد سبک دکوراسیون مینیمال
هدف مینیمالیسم مانند بسیاری از سبک های دیگر که در طول زمان تکامل یافتند، کنار گذاشتن ارزش های مصرف گرایی افراطی و بازگرداندن تمرکز بر چیزهای مهم است.
در حالی که تصور می شود ایجاد یک فضای مینیمالیستی ساده است، اما برای رسیدن به یک طراحی کامل باید به عناصر سبک مینیمال به شرح زیر توجه ویژه داشت:
۱. استفاده از رنگ در سبک دکوراسیون مینیمال
طراحان مینیمال از رنگ های خنثی به عنوان نقطه شروع استفاده می کنند. رنگ های سفید، خاکستری، قهوه ای روشن، کرمی و غیره به عنوان رنگ غالب دیوارهای اتاق در نظر گرفته می شوند.
پالت های رنگی در سبک مینیمال حداکثر دارای سه رنگ هستند تا از شلوغی رنگی جلوگیری کنند. رنگ هایی که مشابه هم هستند یا در یک طیف رنگی قرار می گیرند، اساس مفهوم رنگ در طراحی مینیمالیستی را تشکیل می دهند.
۲. سادگی
همانطور که از نامش پیداست، مینیمالیسم نیاز به حداقل بودن عناصر در فضا دارد. این مهم به معنای رفع بی نظمی و حذف عناصر غیر ضروری از داخل محیط است.
این بدان معنا نیست که باید مکانی تمیز و استریل شده داشته باشیم بلکه استفاده از وسائلی است که اهمیت بیشتری دارند. حتی قطعات عجیب و غریب نیز تا زمانی که توجه را خیلی به خود جلب نکنند نیز می توانند در سبک دکوراسیون مینیمال استفاده شوند.
۳. انتخاب مبلمان در دکوراسیون مینیمال
برای اینکه استفاده از مبلمان حداقل باشد، باید به مفهوم عملکرد توجه بیشتری داشت. به دنبال مبلمان چند منظوره با طراحی ساده باشید. خطوط طراحی مبلمان باید مستقیم باشند و از پارچه تک رنگ و با حداقل الگو استفاده شود.
مبلمان چند منظوره به کاهش تعداد وسائل موجود در فضا کمک می کند و ظاهری تمیز به اتاق می بخشد. قرار دادن یک مبلمان راحتی سفید رنگ که هیچ الگوی خاصی ندارد، همان چیزی است که طراحی مینیمال را معنا می کند.
۴. دکورسازی
استفاده از گیاهان در طراحی داخلی مینیمال بسیار مناسب است زیرا به راحتی با دیگر وسائل و عناصر داخل فضا ترکیب می شود. نقاشی ها و تابلوها با چاپ های گرافیکی، المان های تزئینی مناسبی را برای پر کردن دیوارهای خلوت در دکوراسیون داخلی فراهم می کنند.
استفاده از وسائل تزئینی مانند شمع ها و دیگر تجهیزات دکوری در حد اعتدال کفایت می کند. از آینه ها با لبه های ساده نیز می توان در طراحی داخلی مینیمال بهره برد.
۵. تعادل
با ایجاد تقارن، عناصر در سبک دکوراسیون مینیمال به تعادل می رسند. عناصر موجود در فضا مانند مبلمان، وسائل تزئینی، فرش، لوستر و غیره باید از نظر طرح یا رنگ متقارن باشند و یکدیگر را متعادل کنند.
هیچ یک از عناصر نباید نسبت به دیگری برتری داشته باشد و خود را متمایز نشان دهد. رسیدن به وحدت و یکپارچگی عناصر در طراحی مینیمالیستی بسیار مهم است.

کلام آخر
مینیمالیسم یک سبک طراحی است که بر سادگی، تمرکز بر خطوط تمیز، حداقل رنگ و اشکال هندسی ساده تأکید دارد. این سبک طراحی به جای برجسته کردن هر عنصر در فضا، به هماهنگی و یکپارچگی عناصر مختلف مانند مبلمان، روشنایی، فرش، وسائل تزئینی و غیره اهمیت می دهد.
هدف از سبک دکوراسیون مینیمال، برجسته کردن هر عنصر از فضای داخل است تا همۀ آنها به صورت یک طرح واحد دیده شوند.  رنگ، بافت، الگوها و سایر موارد به شکلی ساده و بدون زرق و برق استفاده می شوند. این سبک طراحی هم اکنون در کاربری های مختلف از جمله مسکونی، اداری و تجاری به کار گرفته می شود.

نظرات کاربران

عبارت امنیتی
0