سایت معماری هفت پرتال جامع دانشجویان معماری - کتاب - مقاله - پروژه - نیازمندی های معماری

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه 9-17 و پنجشنبه 9-13

سبک طراحی داخلی روستیک Rustic چیست؟

دسته بندی :

نویسنده : معماری هفت

تاریخ درج :

حجم فایل :

سبک طراحی داخلی روستیک Rustic چیست؟
سبک طراحی داخلی روستیک Rustic چیست؟

سبک طراحی داخلی روستیک Rustic چیست؟
سبک روستیک در دکوراسیون داخلی ، تداعی کننده زندگی انسان های سده های پیشین و روابط مسالمت آمیز آن ها با طبیعت است. سبکی که بازگشت دل نشین طبیعت به خانه را میسر کرده است.
سبک معماری روستیک اتحاد دوباره تمدن انسانی با طبیعت است. اتحادی که کسب بیشترین آسایش و نشاط درونی را برای انسان امروزی ممکن می کند. در این سبک ، مواد اولیه مورد استفاده در المان ها ، برگرفته از طبیعت و دوستدار طبیعت هستند. در این سبک خانه مانند کلبه های روستایی ، پر از المان های چوبی و اصیلی است که سادگی و آرامش در آن ها موج می زند.

تاریخچه سبک معماری داخلی روستیک
Rustic در لغت به معنی روستا است. و سبک معماری روستیک ، به سبک روستایی نیز معروف است. اما به طور دقیق تر ، می توان گفت که این سبک در معماری دو تعریف مجزا دارد. در یک تعریف روستیک یک روش سنگ تراشی توصیف می شود که بیشتر در دوران رنسانس به کار گرفته می شده و در تعریف دیگر روستیک نوعی نه چندان رسمی از سبک در معماری محسوب می شود که در آمریکا و کانادا رواج داشته است.
سبک روستیک در دکوراسیون داخلی حدود دویست سال سابقه دارد. سبک های متفاوتی با ویژگی های سبک معماری روستیک وجود دارند.
سبک های ساحلی ، توسکان و خانه روستایی نمونه هایی از سبک های روستیک محسوب می شوند. که در همه آن ها المان های طبیعی ، قدیمی و حتی عناصر زبر و ناهموار به کار می روند. و فضای اصیل طبیعت را به ساکنین خانه القا می کنند.

انواع سبک روستیک چیست؟
سبک روستیک با تنوع گسترده‌ای از طراحی‌ها، از سنتی گرفته تا مدرن، در دکوراسیون داخلی محبوبیت فراوانی دارد. در حالی که هر دو نوع این سبک به تاکید بر زیبایی‌های طبیعی و سادگی شناخته شده‌اند، تفاوت‌هایی کلیدی در نحوه پیاده‌سازی و استفاده از المان‌ها دارند. به‌عنوان مثال شما در دکوراسیون اتاق خواب دخترانه به سبک روستیک مدرن از چوب‌هایی به رنگ روشن استفاده می‌کنید؛ در‌ حالی که در سبک سنتی اغلب رنگ‌های به کار برده شده در تناژ تیره هستند. در ادامه سبک روستیک مدرن و سنتی را به شما عزیزان معرفی کرده‌ایم.
سبک روستیک سنتی؛ گرمی و صمیمیت با طراحی دست‌ساز و مواد طبیعی
در طراحی روستیک سنتی معمولا مبلمان، میزها، کابینت‌ها و کمدها از چوب‌هایی به رنگ تیره هستند. در این سبک معمولا برای طراحی پله‌ها، نرده‌ها و طاق‌های خانه از چوب‌هایی با بافت خشن استفاده می‌شود. به‌این‌ترتیب می‌توان سبک روستیک و سنتی را با یکدیگر ادغام کرد. برای دکوراسیون منزل ایرانی ساده بدون مبل نیز ویژگی‌های این دو سبک قابل‌ترکیب هستند.با استفاده از یک میز پتینه‌کاری شده و قرار دادن تخته نرد روی آن و تشکچه‌های رنگی در اطراف میز، فضای اتاق شما حال‌وهوایی روستایی و صمیمی به خود می‌گیرد. برای عمق‌بخشی بیشتر به فضای داخلی می‌توان از قالی‌ها و پتوهای بافته‌شده با خز طبیعی یا مصنوعی استفاده کرد.
سبک دکوراسیون روستیک مدرن؛ تلفیق زیبایی طبیعت با طراحی مینیمالیستی و مدرن
بسیاری از علاقه‌مندان به استفاده از امکانات مدرن، سبک دکوراسیون روستیک را به‌صورت مدرن و امروزی طراحی می‌کنند. از مهم‌ترین مولفه‌های طراحی سبک روستیک مدرن می‌توان به نقشه طبقه پلان باز و استفاده از مبلمان مدرن اشاره کرد؛ بنابراین طراحان می‌توانند به‌راحتی در این سبک فضایی روستایی اما مدرن خلق کنند.در سبک طراحی داخلی روستیک مدرن، اندازه پنجره‌ها بزرگ‌تر و رنگ‌ها روشن‌تر هستند؛ بنابراین برای خرید میز جلو مبلی، بهتر است محصولی با جنس چوبی و رنگ‌های روشن‌تر را انتخاب کنید.
باتوجه‌به اینکه طراحان در دیزاین خانه روستایی، پالت رنگی خنثی به کار می‌برند، به‌خوبی می‌توان این سبک را با سبک مدرن ادغام کرد. استفاده از سنگ برای نمای دیوار آشپزخانه یا قسمت شومینه نیز در پیاده‌سازی سبک روستیک مدرن به شما کمک می‌کند. همچنین برای تلفیق سبک روستیک و مدرن می‌توانید از وسایل آنتیک، سبدهای چوبی یا حصیری و بطری‌ها و گلدان‌های شیشه‌ای استفاده کنید.

المان‌های کلیدی سبک معماری روستیک در دکوراسیون
سبک روستیک در طراحی داخلی الهام‌گرفته از طبیعت است؛ بنابراین در این سبک و  دکوراسیون پذیرایی با میز تلویزیون یا دکوراسیون آشپزخانه با میز ناهارخوری خبری از مبلمان پلاستیکی یا ترکیب رنگ‌های سرد نیست. برای القای فضای روستایی در این سبک بیشتر به گرما و صمیمیت فضای داخلی تاکید می‌شود. در ادامه خواهیم گفت که طراحان برای دستیابی به این هدف از چه المان‌هایی با چه‌ ویژگی‌های استفاده می‌کنند.
سنگ و چوب خام؛ اصلی‌ترین المان‌های سبک روستیک در معماری داخلی
اگر قصد دارید دکوراسیون خانه قدیمی خود را با کمک سبک روستیک تغییر دهید، دیوارهای سنگی را حفظ کنید. اگر هم می‌خواهید دکوراسیون خانه نوساز‌تان به سبک روستایی باشد، بهتر است برای چارچوب‌های در، سقف یا بخش‌های دیگر از تیرهای چوبی با برش‌های ناهموار استفاده کنید. به‌کار بردن سنگ روی یکی از دیوارهای سالن پذیرایی یا فضای شومینه نیز ایده خوبی برای پیاده‌سازی سبک روستیک در خانه است.
به‌عنوان مثال می‌توانید برای طراحی دیوار پشت میز تلویزیون ساده و شیک خود از سنگ‌های آنتیک استفاده کنید. تلفیق سنگ و چوب فضایی روستایی و گرم به اتاق نشیمن شما می‌بخشد. معمولا سنگ‌ها و چوب‌ها در دیزاین روستیک به همان شکل طبیعی خود به‌کار برده می‌شوند. در نتیجه خبری از هماهنگی و هم‌شکلی بین تکه سنگ‌ها یا طاق‌های چوبی نیست. لوازم چوبی و سنگی در این سبک مقاطع ناهموار و خشن دارند.
استفاده از پارچه‌های طبیعی و ساده در دکوراسیون سبک روستیک
در دیزاین خانه روستایی پرده‌ها و رومیزی از پارچه‌های طبیعی و ساده انتخاب می‌شوند. فرش‌ها نیز بدون طرح و نقش‌ونگار شلوغ و پیچیدگی هستند؛ بنابراین اگر به سبک روستیک علاقه‌مند هستید، هنگام خرید مبلمان باید به‌دنبال پارچه‌های بدون الگو با رنگ‌های خنثی باشید. استفاده از خز‌ و چرم مصنوعی به‌جای فرش نیز انتخاب مناسبی برای پیاده‌سازی سبک روستیک محسوب می‌شود. این متریال با چوب‌های طبیعی با بافت خشن در کمد لباسی، میز تلویزیون یا میز جلومبلی ترکیبی طبیعی و دل‌نشین ایجاد می‌کنند.
پنجره‌های بزرگ؛ ویژگی بارز طراحی داخلی روستیک
یکی دیگر از ویژگی‌هایی که در طراحی داخلی روستیک مشاهده می‌شود، پنجره‌های بزرگ است. این ویژگی باعث برقراری ارتباط بین فضای داخلی و بیرونی و حضور و ادغام طبیعت در خانه می‌شود. با استفاده از پنجره‌های بزرگ فضای پر نور و دل‌باز‌تری نیز خواهید داشت. شما می‌توانید با قرار دادن یک میز مطالعه در پنجره بزرگ اتاق خواب خود فضایی دلنشین‌تر در اتاق خواب یا اتاق کارتان ایجاد کنید. هم‌چنین با قرار دادن یک کتابخانه چوبی در این قسمت نیز، دکوراسیون روستیک شما تکمیل خواهد شد.
استفاده از رنگ‌های طبیعی و پالت رنگی خنثی در دکوراسیون روستایی
باتوجه‌به تاکید دیزاین روستیک بر طبیعت برای لوازم خانه، در وسایل تزئینی، دیوارها و درها نیز از رنگ‌های طبیعی استفاده می‌شود. از‌این‌رو می‌توانید کابینت یا مبلمان را به رنگ برگ سبز درختان انتخاب کنید. برای میزها، کنسول و بوفه‌ها نیز رنگ‌ قهوه‌ای تیره با الیاف و سوختگی‌های طبیعی چوب مناسب هستند.
برای داشتن ترکیب رنگی مناسب در دکوراسیون سبک روستیک می‌توانیم از مبلمان سفید با شال آبی استفاده کنیم. رنگ آبی یکی از بهترین گزینه‌ها به‌عنوان مکمل رنگ قهوه‌ای است که با قهوه‌ای ترکیب می‌شود تا تضادی جذاب و تعادلی در طراحی‌ها و دکوراسیون‌ها ایجاد کند. رنگ‌آمیزی درها و دیوارهای چوبی با رنگ سفید نیز در دکوراسیون خانه روستایی ایرانی کاربرد بسیاری دارد. برای اضافه کردن رنگ به دکوراسیون خانه سبک روستیک می‌توانید از رنگ‌های تاکیدی مثل قرمز، آبی، مشکی یا پرداخت‌های فلزی آهن، مس، برنج یا برنز آغشته به روغن استفاده کنید.
چیدمان خانه سبک روستیک؛ تجربه‌ای آرامش‌بخش از زندگی روستایی
در این سبک با استفاده عناصر طبیعی و به‌کارگیری رنگ‌هایی که یادآور طبیعت هستند، فضایی آرام و فارغ از هیاهو و شلوغی‌های زندگی شهری خواهید داشت.
برای چیدمان خانه روستایی می‌توانید از میزهای تلویزیون، جلو مبلی، ناهارخوری یا قفسه‌های چوبی فروشگاه بلج استفاده کنید. با قرار دادن گل‌های طبیعی درون بطری و گذاشتن آن‌ها روی شلف‌های چوبی و فلزی، تزیینات دیزاین روستیک خانه‌تان را نیز کامل‌تر خواهید کرد.

ویژگی های سبک روستیک در دکوراسیون داخلی
1.‌ استفاده وسیع از چوب و سنگ در دکوراسیون
در سبک معماری روستیک المان های چوبی نقش مهمی را ایفا می کنند. عناصر چوبی به کار رفته در این سبک به طور معمول صیقل داده نشده اند و حتی به طور خام و بدون اصلاح و ایجاد تغییر به کار می روند ، مانند تنه های درخت و الوار های چوبی که به عنوان میز و صندلی مورد استفاده قرار می گیرند.
طبیعی بودن این عناصرمهم ترین ویژگی آن ها می باشد. پس بهتر است که از مجسمه ها و تزئینات سنگی و چوبی براق و رنگ شده غیرطبیعی در سبک معماری روستیک استفاده نشود. کتاب خانه های سنگی و کمد های چوبی در سبک معماری روستیک بسیار مناسب هستند. همچنین می توان در ساخت دیوار ها و ستون های خانه از انواع سنگ های طبیعی و پرداخت نشده استفاده کرد.
2. استفاده از منسوجات طبیعی
صدف ها و مرجان های دریایی انتخابی مناسب برای تزئین میز و دکور محسوب می شوند. همچنین استفاده از بلور های نمک و انواع بلور های سنگی می تواند به افزایش حضور عنصر طبیعت در خانه کمک زیادی کند.
برای ایجاد سبک روستیک در دکوراسیون داخلی ، نیازی به استفاده از پشم و شاخ طبیعی حیوانات یا مجسمه های حیوانات تاکسی درمی شده نیست. سبک روستیک ، برگرفته از طبیعت و مدیون آن است. لوستر هایی با طرح شاخ حیوانات و شاخه های درخت می توانند نمونه های خوبی از عناصر مناسب برای به کارگیری در سبک معماری روستیک باشند. همچنین می توان از ملحفه ها و کوسن هایی با طرح پوست حیوانات استفاده کرد.
3. به کارگیری صنایع دستی
بدون شک صنایع دستی مانند ظروف سرامیکی ، لوازم حصیری و بافت های آویزی برای به کارگیری در سبک روستیک ایرانی پیشنهاد می شوند. صنایعی که حضوری فعال و پرتکرار در خانه های روستایی دارند. در خانه ای ایرانی به سبک روستیک ، می توان از کوزه های سفالی برای نگهداری و مصرف آب شرب خنک استفاده کرد. هاون های سنگی قدیمی ، چه به عنوان دکور و چه برای استفاده می توانند در یک آشپزخانه روستیک یافت شوند.
4. استفاده از پرده ها و پارچه های خاص قدیمی
نور طبیعی نقش مهمی در سبک معماری روستیک دارد. به همین دلیل ، بهتر است پرده های روشن ، نازک و بلندی نصب شوند که پایین آن ها روی زمین کشیده می شوند و حالتی قدیمی ایجاد می کنند.
جنس پرده ها هم می تواند کتان یا پنبه باشد. همچنین بیشتر پارچه های به کار رفته در این سبک ، قدیمی و ضخیم هستند. که از آن ها می توان در تهیه رومیزی و کوسن کمک گرفت. ترکیب چندین پارچه قدیمی و به هم دوختن آن ها هم ایده جالبی برای اجرا در این سبک است.
5. اهمیت بالای شومینه
شومینه هم از عناصر اساسی در سبک روستیک است. شومینه های هیزمی ، در کنار سایر المان های چوبی و سنگی ، ترکیبی بسیار چشم نواز ایجاد می کند. تصویر یک صندلی چوبی راک در کنار شومینه ، از نزدیک ترین تصاویر به سبک روستیک در دکوراسیون داخلی است.
6. قدیمی بودن مبلمان و صندلی ها
مبلمان در این سبک باید چوبی و دارای رنگ هایی در طیف سفید تا قهوه ای باشد. بهتر است طرح مبلمان و کوسن ها پوست حیوانات یا پارچه های قدیمی باشد. بدون شک بهترین صندلی مورد استفاده در سبک روستیک هم صندلی راک یا همان صندلی گهواره ای است.
7. نقش اساسی گیاهان
بدون شک گیاهان از مهم ترین عناصر در خانه ای با سبک روستیک در دکوراسیون داخلی محسوب می شوند. گیاهان سبزرنگ به محیط خانه ای با عناصر چوبی زیاد ، جلوه ای خاص می بخشند و تازگی طبیعت را به درون خانه القا می کنند. برای مثال قرار دادن پتوس در ارتفاع و رها کردن و آویزان کردن ساقه های آن انتخابی بسیار هوشمندانه است.
سایر گیاهان آپارتمانی مانند بونسای و دیفن باخیا و… هم جلوه ای زیبا به دکوراسیون در این سبک می دهند.

کلام پایانی
در سبک معماری روستیک ، بیشتر اجزا دست ‎ساز و برگرفته از طبیعت اند. در حقیقت هدف این سبک ورود دوباره طبیعت به خانه است. به وسیله سبک روستیک خانه های سرد و بی روح مدرن جانی دوباره می گیرند و این شادابی را به ساکنان خود هم القا می کنند.

نظرات کاربران

عبارت امنیتی
0