سایت معماری هفت پرتال جامع دانشجویان معماری - کتاب - مقاله - پروژه - نیازمندی های معماری

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه 9-17 و پنجشنبه 9-13

سبک بوهو یا بوهمیان در دکوراسیون داخلی

دسته بندی :

نویسنده : معماری هفت

تاریخ درج :

حجم فایل :

سبک بوهو یا بوهمیان در دکوراسیون داخلی
سبک بوهو یا بوهمیان در دکوراسیون داخلی

سبک بوهو یا بوهمیان در دکوراسیون داخلی
یکی از سبک‌های طراحی داخلی هنری و خلاقانه منزل، سبک بوهو نام دارد که به بوهمیان یا بوهمین نیز معروف است. مهم‌ترین مولفه این سبک دکوراسیون، تلفیق فرهنگ و هنر بومی با طبیعت‌گرایی است. این سبک از دکوراسیون همچنین اصول خاص خود را در رنگ‌بندی، نورپردازی و نوع آیتم‌های مورد استفاده دارد. به‌همین دلیل قبل از اجرای این سبک در خانه خود لازم است که با اصول و ویژگی‌های سبک بوهو آشنا شوید.
سبک بوهو در دکوراسیون را می توان شاخه‌ای از سبک‌های هنری به شمار آورد که در “بدون ساختار بودن” معنی پیدا می‌کند و از ابتدا به سبک قانون شکن معروف شد. با وجود اینکه سبک بوهو الگو، بافت و رنگ‌های مشخص و از پیش تعیین شده‌ای ندارد، اما المان‌های روشنی وجود دارد که تشخیص آن را بسیار ساده می‌کنند. در این سبک بر خلاف سبک‌های مدرن و مینیمال قانون سفت و سختی برای اجرای جز به جز آن وجود ندارد. جذاب‌ترین ویژگی محیط‌هایی با دکوراسیون بوهو این است که تجلی بخش آرامش و رضایت خاطر هر شخص به صورت منحصر به فرد می‌باشد. همچنین سبک یاد شده این امکان را فراهم می‌کند تا فرد دقیقا مطابق با قالب‌های فکری خودش آن را طراحی و اجرا نماید.

تاریخچه سبک دکوراسیون بوهمیان
به طور کلی ریشه کلمه بوهم بر اساس کلمه فرانسوی La boheme به معنی «کولی» است و همانطور که گفته شد، این سبک از وسایل و المان‌هایی از فرهنگ‌های مختلف جهان و رنگ‌ها و المان‌ها بدون هیچ قانون و سخت‌گیری تشکیل میشود که به دلیل الهام گرفتن از سبک زندگی کوچ‌نشینان و کولی‌های منطقه بوهم یا بوهمیا در اروپای مرکزی میباشد.
این سبک برای اولین بار توسط هنرمندان پاریس در قرن ۱۹ ایجاد شد و در دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی طرفداران بسیار زیادی پیدا کرد؛ اما برخی افراد به دلیل شلوغ بودن و نامتعارف بودن سبک بوهمیان به آن دکوراسیون کولی‌وار هم میگویند.
این افراد منطقه بوهم به دلیل سبک زندگی که کوچ‌نشینی و کولی‌واری که داشتند، در سفر‌های مختلف و مداوم خود وسیله‌هایی مثل: پارچه‌های فرهنگ‌های مختلف، آینه، بالشت، کتاب و … را به دست می‌آوردند که اکثر آنها را در دکور خانه خود جای میدادند؛ پس اگر شما هم این سبک را برای منزل خود انتخاب کردید میتوانید به راحتی هرجیزی که از قبل دارید، حتی اشیاه قدیمی را در دکوراسیون بوهمیان به نمایش بگزارید.

ویژگی‌های سبک بوهو در دکوراسیون داخلی
در این سبک از وسایل تزئینی مربوط به فرهنگ‌های مختلف با رنگ‌های متفاوت استفاده می‌شود. از همین رو محیط خانه بسیار شاد و سرزنده خواهد شد. باید اشاره کرد که بوهمیان نام یک قبیله در جمهوری چک است که کمتر به سبک‌های مدرن می‌پردازند و بیشتر به سبک‌های هنری و فرهنگی علاقه دارند. در حال حاضر فرهنگ بوهمی بخشی مهم در فرهنگ اروپا به شمار می‌رود. باید بدانید که سبک بوهمی ویژگی‌های خاص خود را دارد که آن را از سایر سبک‌ها متمایز می‌کند.
از جمله المان‌های سبک بوهو در دکوراسیون می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
    گلدان‌هایی با گل‌های پهن برگ
    آویزهای مکرومه‌بافی روی دیوار
    شال و پارچه‌های تزئینی شبیه به گلیم و جاجیم
    مبل‌های راحتی
    لوسترهای چوبی

پالت های رنگی در سبک بوهو
قطعا مانند ذات این سبک انتخاب رنگ در سبک بوهو هم از الگوهای خاصی پیروی نمی‌کند. هر فرد با توجه به سلیقه خودش می‌تواند بخشی از طیف رنگی کلی در این سبک را پیدا کرده و آن را اجرا کند. در این سبک معمولا از رنگ های گرم و جسورانه‌تر استفاده می‎‌شود. عمده رنگ هایی که به چشم می‌خورند، رنگ هایی از خانواده کرم، قهوه ای و طلایی هستند؛ اما برخی حتی از رنگ های سبز، قرمز، صورتی و آبی هم در قالب این سبک استفاده می‌کنند. به طور دقیق تر می‌توان از رنگ های غلیظ در دیوار ها، مبلمان و اجزای بزرگتر منزل استفاده کرد. همچنین از رنگ‌های خنثی می‌توان برای تعدیل رنگ های غلیظ در دیگر بخش ها کمک گرفت. در نهایت رنگ‌هایی از خانواده طلایی و برنز می‌تواند چاشنی نهایی برای تکمیل ترکیب‌های  رنگی در این سبک باشد.

اصول سبک بوهو در طراحی دکوراسیون منزل
با انتخاب سبک بوهو در دکوراسیون داخلی، شما می‌توانید از هر نوع وسیله تزئینی مربوط به هر فرهنگی را در تزئین خانه استفاده کنید. همچنین آزاد هستید که میزان خلوتی یا شلوغی دکوراسیون خانه خود را مشخص کرده و به سلیقه خود، کار تزئین را انجام دهید. چرا که سبک بوهو تنها به یک فرهنگ خاص خلاصه نمی‌شود، بنابراین می‌توانید برای اجرای این سبک از تلفیق چند فرهنگ استفاده کنید. به‌منظور پیاده‌سازی سبک بوهو در دکوراسیون منزل به بهترین شکل ممکن باید با اصول اجرای این سبک آشنایی داشته باشید.
از جمله مهم‌ترین اصول دکوراسیون به سبک بوهو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
    رنگ‌بندی صحیح دکوراسیون: در اجرای هر طرح دکوراسیونی توجه به تونالیته رنگی اهمیت زیادی دارد. با توجه به اینکه در سبک بوهو فرهنگ و اصالت دخیل هستند، نشانه‌های زیادی از طبیعت در آن دیده می‌شود. از همین رو رنگ‌های سبز، فیروزه‌ای، آبی، طیف روشن تا تیره قهوه‌ای و سفید برای اجرای سبک بوهو عالی هستند
    روش اجرای نورپردازی: محیط‌های سبک بوهو معمولا فضایی رمانتیک و آرامش‌بخش دارند. از همین رو نباید از لوسترهای بزرگ کریستالی و لامپ‌های ال‌ای‌دی در هر سایزی استفاده شود. در سبک بوهو باید لوسترهای چوبی یا فلزی را به کار ببرید و از روشنایی زیاد بپرهیزید
   نوع مبلمان و فرش: استفاده از مبلمان در سبک بوهو ضروری نیست. در واقع مبل‌های سلطنتی و پرزرق‌وبرق در سبک بوهمی استفاده نمی‌شوند. مبلمان مناسب این سبک، مبل‌هایی راحتی با انواع پارچه‌های رومبلی ساده و صندلی‌های چوبی یا حصیری هستند. معمولا در سبک بوهو به‌جای پارکت از جاجیم، قالیچه‌های رنگی و فرش‌های دست‌بافت استفاده می‌شود
    نوع گلدان‌ها و گیاهان: گلدان و گیاهان نقش بسیار مهمی را در دکوراسیون به سبک بوهو ایفا می‌کنند. معمولا گیاهانی با برگ‌های پهن و آویز مانند پتوس، سرخس‌ها، بامبو، کالاتا، یوکا، آلوکازیا و برگ‌انجیری در سبک بوهو استفاده می‌شوند

انواع اکسسوری و وسایل تزئینی قابل استفاده در سبک بوهو
با توجه به وجود نشانه‌هایی از فرهنگ‌های مختلف در سبک بوهو، اکسسوری‌ها و وسایل تزئینی متفاوت در این سبک دکوراسیون استفاده می‌شوند. لازم به ذکر است که هر چه بیشتر از وسایل تزئینی استفاده کنید، فضای خانه شما شلوغ‌تر می‌شود. بنابراین باید متراژ فضاهای مختلف خانه را قبل از قرار دادن وسایل تزئینی در نظر بگیرد. یکی از وسایل تزئینی پرطرفدار در سبک بوهو، تابلوهای نقاشی با سایزهای مختلف هستند. آویزهای مکرومه‌بافی در رنگ‌های کرم، قهوه‌ای روشن و سفید نیز در سبک بوهو کاربرد و طرفدار زیادی دارند. معمولا این آویزها روی دیوارهای بیشتر بخش‌های خانه قرار می‌گیرند.
جاشمعی‌های شبیه به فانوس که از جنس فلز و به رنگ نقره هستند یکی دیگر از اکسسوری‌های قابل استفاده در سبک بوهو به شمار می‌روند. سبدهای حصیری و بافت گیاهی، به‌منظور قرار دادن وسایل آشپزخانه، گلدان‌ها و یا استفاده به عنوان باکسی لباس در سبک دکوراسیون بوهو به‌وفور دیده می‌شوند. سایر اکسسوری‌های پرکاربرد در سبک بوهو مواردی مانند آینه، کوسن‌های حاشیه‌دار و منگوله‌دار، بالش‌های رنگارنگ، دیوارکوب‌های حصیری و روتختی گل‌دوزی شده هستند.

جنس وسایل مورد استفاده سبک بوهمیان
در سبک دکوراسیون بوهو یا بوهمیان، دیدن چند جنس و متریال در وسایل و المان‌ها دور از انتظار نیست و لزومی نیست اگر از صندلی چوب استفاده شده است دیگر از میز جلو مبلی فلزی، شیشه‌ای یا … استفاده نشود.
شما در این سبک میتوانید ترکیب فلز، چوب، شیشه، چرم، الیاف طبیعی و مصنوعی و … را درکنار هم به زیبایی داشته باشید؛ اما از آنجایی که در این سبک توجه بیشتری به راحتی و آرامش میباشد از پارچه‌های الیاف طبیعی که اغلب مات هستند بیشترین استفاده را میشود و به همین دلیل است که در همه فضاهایی با این سبک حتما یک یا چند بخش بافتنی را مشاهده میکنید.
. صندلی‌های ریلکسی بافت و فلزی
. میز و جلومبلی چوبی
. بوفه شیشه‌ای
. مبل چرم یا کنف
. کلاه و آویز حصیری و …
از دیگر المان‌هایی با متریال مختلف است که قابل استفاده در این سبک دکوراسیون میباشد.

چگونه سبک بوهو را در دکوراسیون اجرا کنیم؟
با این که برای چیدمان این سبک جذاب و خاص، هیچ قانونی وجود ندارد و تنها قانون این است که به سلیقه و آرامش خود برای چیدمان دکوراسیون اهمیت دهید؛ اما چند نکته برای زیبایی و جلوه بیشتر این سبک در منزلتان وجود دارد که به شرح زیر است:
از الگو‌های مختلف استفاده کنید
در این سبک نیاز نیست تنها از یک طرح یا الگو برای همه بخش‌ها استفاده کنید یا برای جلوگیری از شلوغ شدن تنها یک بخش منزل را طرحدار انتخاب کنید، بلکه یکی از علت‌های متفاوت بودن سبک دکوراسیون داخلی بوهمیان همین بکارگیری الگو‌های مختلف و ناهماهنگ و شلوغی فضا است و برخلاف دیگر سبک‌ها، بخصوص سبک مینیمال که دقت به سادگی است در این سبک توجه زیادی به شلوغی و طرح‌ها دارد و به عبارتی تزئینات و طرح و رنگ در این سبک هرچه بیشتر بهتر!
به طور مثال مینوان در یک فضای سبک بوهو از ترکیب طرح گل، هندسی، بته جقه، راه‌راه، خالدار، طرح‌های انتزاعی حیوانات، ابرنگی و … در کنار هم و برای بخش‌های مختلف مثل: فرش، پرده، کوسن مبل، پاف، مبلمان، قاب‌ها، رومیزی، روتختی، کاغذ دیواری و … استفاده کرد که همه این موارد بستگی به سلیقه شما دارد.
از خلاقیت خودتان استفاده کنید
برای سبک بوهو یا بوهمیان نیازی به مراجعه به اینترنت، مجله و یادگیری چیدمان و همچنین خریدن وسایلی خاص برای این سبک دکوراسیون نیست؛ زیرا نکته مزیت سبک بوهو این است که شما هرچه از قبل جمع کرده‌اید و در دسترس دارید را به هر شکلی که فکر میکنید جلوه زیبایی دارد در دکوراسیون منزل خود جای دهید. به طور مثال:
. فرش قدیمی و سنتی که به شما رسیده
. آویز و مجسمه‌های دکوری که از سفر قبل به عنوان یادگاری خریدید
.  قاب تزئینی که هدیه گرفته‌اید
. پرده رنگی و طرحداری که از دکوراسیون منزل قبلی در دسترس دارید
. شمع‌ها و شمعدانی‌های زیبایی که دارید
. آینه‌های کوچک و بزرگ با قاب رنگی یا بدون قاب
. و…
همه این‌ها برای دکوراسیون منزلتان با این سبک بهترین گزینه هستند و مطمئن باشید هرچه چیدمان دکوراسیون منزل یا اتاق شما نتفاوت‌تر باشد، زیبایی بیشتری دارد؛ بلکه هیچ دکوراسیون سبک بوهمیان یا بوهویی شبیه به دیگری نیست.
نور پردازی را رعایت کنید
به دلیل این که این سبک به صورت شلوغ چیدمان میشود و با جزئیات زیاد همراه است، اگر نور کافی نداشته باشد باعث میشود حس خفگی بر حس آرامش و نشاط غلبه کرده و طی مرور زمان شما را از این سبک خسته کند؛ پس سعی کنید محل‌هایی را انتخاب کنید که پنجره‌های بزرگ و زیاد دارد و حتما از منابع نوری مختلف برای فضایی که با سبک بوهمیان چیده‌اید استفاده کنید.
از بهترین منابع نوری که میتوانید از آن در سبک بوهو بهره ببرید آباژور‌های زیبا و رنگارنگ، لوستر، آویز، لامپ‌های تزئینی شفاف و نیمه شفاف، نورپردازی‌هایی که در سقف قرار میگیرد، شمع‌های فراوان است و همچنین با قرار دادن آینه روبروی پنجره یا منابع نوری که در نظر دارید، میتوانید پخش نور بیشتری را ایجاد کنید.
اکسسوری‌های ریز و درشت قرار دهید
اکسسوری‌ها و تزئینات بخش عمده‌ی دکوراسیون سبک بوهو را تشکیل میدهند و بخش جدایی ناپذیر آن هستند. اگر هنرمند هستنید، یکی از بهترین مواردی که به دکوراسیون اتاق یا منزلتان جلوه‌ای خاص میبخشد همین اثار هنری خودتان مثل: نقاشی، بافتنی، قالیچه، دستساز‌های حصیری و … است.
از دیگر مواردی که میتوانید برای تزئین این سبک استفاده کنید میتوان به تزئینات زیر نام برد:
.فرش ایرانی و سنتی
. گلیم
. تزئینات مناطق سرخپوستی مثل دریمکچر
. بافت‌های مکرومه
. پاف‌های طرحدار و رنگی
. تابلو فرش
. و…
برخی افراد برای محل قرار گیری این اکسسوری‌ها دچار سردرگمی میشوند و جای دادن این حجم از تزئینات در فضا برایشان دشوار است که درباره این مسئله باید توضیح داد: برخلاق دیگر سبک‌ها که باید از شلوغ شدن دیوار و روی میز‌ها پرهیز کرد، در این سبک بهترین محل برای قرار دادن تزئینات روی میز‌ها، دیوارها و حتی روی زمین میباشد بدون این که به اشغال فضای اتاق یا پذیرایی منزلتان توجه کنید.
بافت‌ها، تزئینات حصیری، قاب‌ها و حتی گیاهانی که قابل قرارگیری بر دیوار هستند و خیلی از تزئینات دیگر را میتوانید آزادانه به دیوار نصب کنید و بسیاری از گلدان‌های رنگی با گل‌های طبیعی و مصنوعی، شمعدان‌ها، آباژور‌های رومیزی، مجسمه‌ها و … را برای روی میز بکار ببرید و برای روی زمین از آباژور‌های بلند، پاف‌های بافت و سنتی، فرش و قالیچه و … استفاده کنید.
در استفاده از رنگ‌ها دست و دلباز باشید
رنگ هرچه بیشتر بهتر! ست شدن و هماهنگی رنگ در این سبک اصلا اهمیت ندارد. رنگ‌های گرم، سرد، خنثی، متالیک و حتی رنگ‌هایی که بسیار جیغ هستند و در اکثر دکوراسیون‌ها از استفاده از آنها پرهیز میشود همگی در این سبک بکار میروند؛ اما بهتر است از رنگ مشکی (خیلی زیاد) استفاده نکنید تا آن حس نشاد و زندگی از دکوراسیون منزلتان گرفته نشود و برخلاف آن حتما از رنگ سفید در قسمت‌های مختلف استفاده کنید تا درخشنگی و نور بیشتری ایجاد شود.
بیشترین رنگ‌هایی که در این سبک غیر متعارف و هنجار‌شکن مشاهده میشود شامل:
. قهوه‌ای تیره و روشن، خاکستری روشن و نوک مدادی، طیف‌های مختلف سبز به عنوان رنگ‌های پایه و اصلی
. طیف‌های بنفش اشباع شده، نارنجی جیغ و آتشی و آبی یخی و … برای جزئیات و تزئینات
. بژ، کرمی، صورتی، قرمز، زرد و هر رنگی که مورد پسندتان است در سبک بوهو جای میگیرد.
از بافت‌ها و دستساز‌های قدیمی غافل نشوید
اشیاء قدیمی مثل: ظروف تزئینی قدیمی، بافت‌ دستساز برای روی مبل یا صندلی، میز و عسلی، رومیزی چهل تکه یا بافت، بالشتک‌های رنگی و … که از پدربزرگ و مادربزرگتان یا قبلتر برای شما به یادگار مانده است میتواند یکی از زیباترین تزئیناتی باشد که در دکوراسیون منزلتان با سبک بوهمیان جای میگیرد؛ حتی اگر مرور زمان در ظاهر آن مشخص باشد! زیرا برخی وسایل مثل فرش، هرچه قدمت بیشتری داشته باشد ارزشمندتر است!

نظرات کاربران

عبارت امنیتی
0