سایت معماری هفت پرتال جامع دانشجویان معماری - کتاب - مقاله - پروژه - نیازمندی های معماری

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه 9-17 و پنجشنبه 9-13

سبک دکوراسیون شابی شیک (shabby chic) چیست؟

دسته بندی :

نویسنده : معماری هفت

تاریخ درج :

حجم فایل :

سبک دکوراسیون شابی شیک (shabby chic) چیست؟
سبک دکوراسیون شابی شیک (shabby chic) چیست؟

سبک دکوراسیون شابی شیک (shabby chic) چیست؟
سبک شبی شیک یا سبک کهنه کاری یک سبک رمانتیک و رویایی در دکوراسیون است که در آن راحتی و احساس آرامش و ظرافت اولویت بسیار بالایی دارند. قبلا در مطلب جداگانه ای در مورد سبک وینتیج صحبت کرده ایم. سبک شبی شیک در واقع یک مدل سبک وینتیج است. به این معنی که در آن از مبلمان و وسایل قدیمی یا طرح قدیمی استفاده می شود. اغلب افراد شبی شیک را سبکی زنانه می شناسند چرا که در آن رنگ های پاستلی و روشن و طرح های گلدار پرکاربرد هستند.

تاریخچه سبک شبی شیک
ریشه اصلی سبک شبی شیک و دکوراسیون خانه به این شکل به قرن ۱۸ام میلادی در بریتانیا بر می گردد. زمانی که در خانه های بزرگ طبقه متوسط این منطقه مبلمان و وسایل از نسلی به نسل دیگر منتقل می شدند و کم کم رنگ و روی خودشان را از دست می دادند. اما هر نسل کمی تغییرات در دکوراسیون فضا می داد و گاهی مبلمان را رنگ و نوسازی می کردند. پس به مرور زمان رنگ های تند وسایل به رنگ هایی روشن تغییر می کرد و به شکلی که الان به آنها وینتیج (یا کهنه کاری) می گوییم در می آمدند.

ویژگی های دکوراسیون شابی شیک
در قلب دکوراسیون شابی شیک ویژگی ها و عناصری نهفته که است که برای دستیابی به ظاهر شیک، درک و پذیرش این عناصر کلیدی ضروری است با آنها آشنا شوید که در زیر به آنها می‌پردازیم:
مبلمان آنتیک، رنگ پریده با ظاهر کهنه: شابی شیک به خاطر قطعات مبلمان طرح کهنه و و رنگ پریده اش معروف است. به کمدهای سفید رنگ، رنگ های خرد شده و روکش های آنتیک فکر کنید. این نقص ها همان چیزی است که به شابی شیک شخصیت آن را می دهد.
    پالت رنگی ملایم : رنگ های ملایم و دوری از رنگ های شلوغ بر پالت رنگ شابی شیک غالب هستند. رنگ‌های سفید، پاستلی و سایه‌های کم رنگ آبی و صورتی معمولاً برای ایجاد فضایی آرام و آرام استفاده می‌شوند.
    لوازم جانبی قدیمی : ترکیب لوازم جانبی قدیمی یک امر ضروری است. اقلامی مانند آینه های آراسته، قاب عکس های عتیقه و قطعات چینی ظریف حس نوستالژی را به دکوراسیون شما می بخشند.
    الگوهای گل : الگوهای گل، به ویژه در پارچه ها و کاغذ دیواری ها، از ویژگی های بارز شابی شیک هستند. اینها حس تازگی و زنانگی را به فضا می آورند.
    مواد طبیعی : از مواد طبیعی مانند چوب و حصیری استفاده کنید تا گرما و بافت را به دکوراسیون خود بیافزایید. این عناصر تضاد زیبایی را به پالت رنگ ملایم ارائه می دهند.
    قطعات نامتناسب : از ترکیب و تطبیق مبلمان و وسایل دکور نترسید. ترکیب التقاطی بخش کلیدی جذابیت شابی شیک است.
رنگ بندی
در دکوراسیون به سبک شبی شیک عموما از رنگ های روشن و پاستلی استفاده می شود. رنگ های غالب فضا رنگ هایی مثل سفید، کرم، طوسی روشن، بژ، استخوانی، عاجی و … هستند. به عنوان رنگ های دوم و سوم از رنگ های پاستلی مثلا آبی روشن، صورتی روشن، یاسی، خاکی، زرد لیمویی و سبز روشن استفاده می شود. همین رنگ های روشن کمک می کنند که فضاهای شبی شیک بزرگ و آرامش بخش به نظر برسند و پرنور باشند. فضاهای شبی شیک به لحاظ رنگی ملیح و روشن و دارای کنتراست کم هستند.
مبلمان
همانطور که گفتیم مبلمان و وسایل در این سبک آنتیک و کهنه کاری هستند. مثلا می توانید از وسایلی که قدیمی شده و رنگ و روی خود را از دست داده اند استفاده کنید. و یا مبلمان و اثاثیه ای به سبک فرنچ کانتری یا وینتیج خریداری کنید که کهنه به نظر برسند. و یا وسایل نو را با روشهایی مثل پتینه و کهنه کاری و رنگ به شکل قدیمی در بیاورید. اما در نظر داشته باشید که وسایل به لحاظ کاربردی باید سالم باشند. مثلا مبل و تخت و صندلی ها راحت و قابل استفاده باشند و فقط ظاهری قدیمی داشته باشند.
نقش و نگار
خاص ترین ویژگی سبک شبی شیک طرح و نقش های گلدار آن است. کاغذدیواری، پرده و پارچه های گلدار و راه راه با رنگ های روشن و باز از مهم ترین اعضای خانه های شبی شیک هستند. یکی از علت هایی که سبک شبی شیک را سبکی زنانه در دکوراسیون می شناسند هم همین پارچه های گلدار آن است. می توانید از طرح های گلدار در مبلمان، کوسن ها و هر المان دیگه ای استفاده کنید. اما به خاطر داشته باشید که سبک شبی شیک سبکی خلوت است و نباید تمام فضا را طرح و نقش پر کنیم. بهتر است از ترکیبی از پارچه های ساده و گلدار با هم استفاده کنیم و تعادل را در محیط حفظ کنیم.
مصالح و بافت ها
بافت های طبیعی و نرم مثل الیاف کتان و پنبه کمک می کند فضا راحت و دنج دیده بشود. حضور این بافت ها در فضا کمک می کنند که وسایل پتینه و کهنه محیط را خشن نشان ندهند. انواع پارچه های طبیعی و نرم و غیررسمی را می توانید در این فضا به کار بگیرید.
مصالح طبیعی و از همه مهم تر چوب هم در این سبک جایگاه ویژه ای دارند. همانطور که گفتیم این سبک بسیار به روستیک و وینتیج شبیه است و مثل هر دوی این سبکها از مصالح طبیعی برای ایجاد آرامش و راحتی در فضا استفاده می کند.
دکوریجات
دکوریجات و اکسسوری های سبک شبی شیک هم آنتیک و قدیمی هستند. می توانید از انواع قاب عکس ها و تابلوهای قدیمی، شمعدان و فانوس، گلدان ها و ظروف قدیمی، میراث های اجدادی و یادگاری ها در دکوراسیون این سبک استفاده کنید. همینطور می توانید از وسایل خاطره انگیز که در فروشگاه ها به فروش می رسند هم برای دکور شبی شیک استفاده کنید. فقط دقت کنید که فضا بیش از حد با دکوریجات شلوغ نشود و حد تعادل را حفظ کنید.
آرامش و ظرافت
سبک شبی شیک سبکی خلوت و آرام است و ایجاد آرامش در آن یک اصل است. پس در فضاهای شبی شیک از تعداد محدودی رنگ استفاده می کنیم و باید سعی کنیم محیط را خلوت و منظم نگه داریم. همینطور وسایلی که در این سبک به کار می روند طراحی ظریف و زیبایی دارند و وسایل خشن یا بزرگ در این سبک جایی ندارند. به طور کلی سبک شبی شیک محیطی ظریف، خلوت و رویایی برای استراحت و ریلکس شدن می سازد و هر المانی که به دکوراسیون این سبک اضافه می کنیم هم باید در همین راستا باشد.

شابی شیک در قسمت های مختلف خانه
سالن پذیرایی با سبک دکوراسیون شابی شیک
یکی از مهم ترین بخش ها در منزل، سالن پذیرایی می باشد و همیشه تلاش میشود تا به بهترین شکل این فضا طراحی شود. در اتاق پذیرایی به سبک دکوراسیون شبی شیک shabby chic در مرحله اول لازم است مبلمان را به دقت انتخاب کنید. مبلمان های راحتی قدیمی با روکش پارچه ای یا چرم در کنار کوسن های گلدار با رنگ های روشن و ملایم می تواند اولین انتخاب باشد.
از دیگر موارد مهم برای تزئین سالن پذیرایی یا اتاق نشیمن با سبک shabby chic می توان به استفاده از میزهای قدیمی و خلاقانه اشاره کرد. به عنوان مثال، رنگ آمیزی صندوقچه های قدیمی و کهنه و استفاده از آنها به عنوان میز می تواند یکی از انتخاب های عالی در این زمینه باشد.
گلدان های فلزی یا سفالی با گل های رنگارنگ و بزرگ در بخش های مختلف سالن از دیگر مواردی می باشد که فضا را کاملا نوستالوژیک خواهد کرد. همچنین می توانید در کنار گلدان از سایر وسایل تزئینی که ترکیبی از لوکس و آنتیک بودن را نشان می دهند استفاده نمایید.
لوسترهای بزرگ و فلزی، آینه قدی با قاب های چوبی، قاب عکس های قدیمی روی دیوار، کاغذ دیواری های گلدار یا ساده با رنگ های ملایم، پرده های نخی و کتان گلدار یا ساده و کفپوش های چوبی با رنگ های روشن همگی می توانند انتخاب خوبی برای این سبک باشند.
اتاق خواب سبک شبی شیک
با توجه به ویژگی هایی که به آنها اشاره شد، اگر به دنبال این هستید که اتاق خواب به سبک شابی شیک داشته باشید، کافیست ابتدا به نوع تخت و روتختی توجه کنید. در این سبک می توان از تخت های فلزی قدیمی یا چوبی ساده استفاده کنید و رنگ پریدگی در بخش های مختلف آن را نمایان سازید. علاوه براین، استفاده از روتختی های کتان و نخی گلدار با رنگ های کاملا زنانه و ملیح می تواند فضا را کاملا با سبک دکوراسیون شابی شیک منطبق کند.
از دیگر مواردی که در اتاق خواب لازم است به آن توجه شود، دقت در انتخاب مدل پاتختی می باشد. علاوه بر میزهای پاتختی قدیمی، می توان از گلدان و وسایل تزئینی با نمای کهنه برای این منظور استفاده کنید. انتخاب پرده های گلدار و کمی چروک شده، دیوارهایی با رنگ های ملایم از قبیل سفید، کرم، بژ، خاکستری و صورتی و پاستیلی و همچنین لوسترهای آویز بزرگ در کنار بالشت های گلدار همگی می توانند اتاق خواب با شبک شابی چیک داشته باشید.
آشپزخانه سبک شابی شیک
در آشپزخانه نیز مانند سایر بخش ها لازم است با انتخاب وسایل کهنه و فاصله گرفتن از تجهیزات مدرن فضا را با این سبک سازگار کنید. به عنوان مثال یکی از مهم ترین انتخاب ها استفاده از کابینت های سفید با ظاهر آنتیک در کنار نیمکت های چوبی رنگ پریده می تواند انتخاب خوبی برای این فضا باشد.
از دیگر موارد بسیار مهم در آشپزخانه های شبی شیک می توان به نصب شلف و قفسه های بدون درب بر روی دیوار اشاره نمود. شلف ها بهتر است چوبی با رنگ های روشن و ملایم باشند و تا حد امکان قفسه های روی دیوار بدون درب باید باشند.
نکته مهم اینکه، می توانید میزهای معمولی که در منزل دارید را با رنگ آمیزی و سمباده زنی به میز آنتیک و کهنه تبدیل کنید که نقش بسیار مهمی در shabby chic دارند. این میزها در کنار نیمکت و صندلی هایی با روکش نخی و کتان رنگ روشن و گلدار و کفپوش های چوبی و لوسترهای بزرگ و کریستالی در نهایت می توانند ترکیبی بسیار زیبا را در آشپزخانه فراهم کنند.
سرویس بهداشتی و حمام سبک شابی شیک
با توجه به اینکه تمرکز در این سبک رهایی از تجملات و وسایل لوکس و مدرن می باشد، در نتیجه درسرویس بهداشتی و حمام شابی شیک نمی توان انتظار وجود کابین دوش و سینک و شیرآلات گران قیمت را داشت. در مقابل، می توان با نصب سینک های مزرعه ای و لوسترهای آویز و پرده های گلدار برای جداسازی حمام و سرویس بهداشتی فضایی کاملا قدیمی و البته شیک را ایجاد نمود.
با توجه به میزان فضای خالی که در این بخش از منزل در اختیار دارید می توانید از میز و آینه و همچنین شلف های رنگی کهنه نما برای چیدمان لوازم بهداشتی استفاده نمایید.

نظرات کاربران

عبارت امنیتی
0