سایت معماری هفت پرتال جامع دانشجویان معماری - کتاب - مقاله - پروژه - نیازمندی های معماری

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه 9-17 و پنجشنبه 9-13

دکوراسیون جپندی (Japandi) چیست؟

دسته بندی :

نویسنده : معماری هفت

تاریخ درج :

حجم فایل :

دکوراسیون جپندی (Japandi) چیست؟
دکوراسیون جپندی (Japandi) چیست؟

دکوراسیون جپندی (Japandi) چیست؟
سبک دکوراسیون داخلی جپندی از پیوند سبک های دکوراسیون “اسکاندیناوی” و “ژاپنی” به وجود می آید. این دو سبک با اینکه از لحاظ جغرافیایی فاصله زیادی دارند، اما به لحاظ نگرش و فضای داخلی شباهت زیادی باهم دارند. سبک اسکاندیناوی ریشه در مکتب فکری “هوگه” دارد که متمرکز بر ایجاد فضای راحت و دنج و آرامش بخش در محیط خانه است. در مکتب فکری هوگه خانه یک پناهگاه امن برای لذت بردن از زندگی روزمره و به دست آوردن آرامش است.
از طرفی سبک دکوراسیون ژاپنی هم ریشه در طرز تفکر “وابی-سابی” دارد. مکتب وابی-سابی به این اعتقاد دارد که در هر نقص و کمبودی یک زیبایی نهفته است و نیازی نیست همه چیز کامل و بی نقص باشد. و اینکه ما انسان ها باید ارتباط نزدیکی با طبیعت داشته باشیم و موجودیت و چرخه حیات هر چیز را همانطور که هست دوست بداریم.
سبک دکوراسیون جپندی از ترکیب این دو رویکرد به وجود می آید و فضایی امن و آرام با مصالح طبیعی به وجود می آورد.

المان‌های سبک دکوراسیون جپندی چیست؟
هم چنین برای اینکه بهتر بدانید سبک دکوراسیون جپندی چیست, شناخت المان‌های این نوع دکوراسیون نیز اهمیت خاص خود را خواهد داشت. این روش طراحی همان طور که بیان کردیم، ترکیبی از دو روش طراحی مدرن ژاپنی و طراحی دکوراسیون داخلی اسکاندیناوی است.
پر واضح است که المان‌های آن نیز ترکیبی از این دو تکنیک خواهد بود. ژاپنی‌ها در طراحی داخلی خانه به استفاده از ابزارها و طراحی‌های مینیمالیستی معروف هستند. طرح‌هایی که گرما و صمیمیت حداکثری در آن موج می‌زند. استفاده از پالت‌های رنگی خاموش و خنثی نیز ویژگی بارز دیگری این نوع طراحی است که باعث ایجاد حداکثر میزان آرامش در آن می‌گردد. همین المان‌ها را در سبک طراحی جپندی نیز می‌توان مشاهده کرد.
استفاده از زرق و برق‌های زیاد باعث می‌شود تا ذهن کاربر دائما در چالش برای تشخیص و تمایز رنگ‌ها و طرح‌ها باشد. چیزی که جایی در سبک طراحی جپندی نداشته و شما کمترین میزان زرق و برق را نیز نمی‌توانید در این روش طراحی مشاهده کنید. در عوض طراح می‌تواند با استفاده از المان‌های آرامش‌بخش مانند استفاده از گیاهان و نور طبیعی طراحی خود را به سمت طبیعی بودن و نزدیک‌تر بودن به ذات انسان ببرد.
    استفاده از نور طبیعی
    استفاده از گیاهان در طراحی داخلی
    رنگ‌های خنثی و خاموش
و جلوگیری از ایجاد زرق و برق را می‌توان المان‌های اصلی در سبک طراحی جپندی در نظر گرفت.

مشخصات سبک جپندی
سبک دکوراسیون جپندی فضایی خلوت، گرم و دنج به شما می دهد. در این سبک مثل سبک های ژاپنی از مصالح طبیعی به خصوص چوب به وفور در فضا استفاده می شود. همینطور این سبک مثل سبک اسکاندیناوی کاربردی و عملگراست. یعنی در دکوراسیون داخلی بهتر است وسایلی را استفاده کنید که واقعا مورد نیاز و ضروری هستند و از شلوغی و بی نظمی بپرهیزید. البته همانطور که گفتیم این سبک فرزند رویکرد “وابی-سابی” هم است. در سبک وابی-سابی خبری از زرق و برق و تجملات نیست. بلکه وسایل طبیعی و بومی و بااصالت ارزشمند هستن مثل ظروف سفالی، آثار دستساز، صنایع دستی و … . شما می توانید از این نوع تزئینات در سبک جپندی هم استفاده کنید.
رنگ بندی
در سبک جپندی عموما از رنگ های روشن و خنثی استفاده می شود. البته فراموش نکنیم که سبک اسکاندیناوی بیشتر از رنگ های سفید، کرم، طوسی و مشکی استفاده می کند. سبک جپندی از این لحاظ به سبک ژاپنی بیشتر شباهت دارد. یعنی عموما از رنگ های خاکی، کرم های روشن تا متوسط ، بژو قهوه ای روشن متوسط استفاده می کند. این مسئله کمک می کند که فضاهای جپندی از فضاهای اسکاندیناوی گرمتر و دنج تر به نظر برسند. ترکیب رنگ های خنثی و روشن به طور کلی باعث می شود شما فضایی آرام و به دور از استرس را تجربه کنید.
سادگی
در سبک های اسکاندیناوی و ژاپنی اعتقاد بر این است که ” زیبایی در سادگی نهفته است”. در سبک جپندی هم همین رویکرد وجود دارد. خانه های جپندی عموما ساده و بدون زرق و برق هستند. پارچه ها، مبل، پرده، تزئینات و … در این سبک همگی طرح هایی ساده دارند و در رنگ های روشن تا متوسط استفاده می شوند. در عوض برای فرار از یکنواختی از بافت های مختلف مثل ترکیب پارچه های نرم با سطوح زبر چوبی و یا ترکیب بافت های ریز و درشت استفاده می شود.
راحتی
ایجاد فضایی راحت و ارگانیک که برای استراحت و آرامش آدمها مناسب باشد، از بالاترین رسالت های سبک جپندی است. در این سبک مبلمان بیشتر به سبک اسکاندیناوی شباهت دارند و ظاهری مدرن، راحت و بزرگ دارند. همینطور درست مثل سبک اسکاندیناوی از انواع کوسن، پتو، شال مبل، پاف، زیرپایی، فرش های نرم و پرزبلند و همینطور خز، پشم و … می توانید برای راحتی و گرمای بیشتر در فضا استفاده کنید.
مصالح
سبک جپندی یکی از سبک های دوستدار محیط زیست است. به این معنی که مصالحی که در آن استفاده می شود طبیعی هستند و طول عمر بالایی هم دارند. چوب “به خصوص به طور طبیعی و تغییر شکل نیافته” خمیر مایه اصلی سبک جپندی به شمار می آید. در این سبک عموما کفپوش ها و میزها چوبی هستند و از چوب های رنگ روشن تا متوسط استفاده می شود. علاوه بر این پارچه ها و الیاف طبیعی مثل کتان و پنبه هم در این سبک پرکاربرد هستند. در تزئینات هم عموما از گلدان و ظروف سفالی، بامبو، سنگی و یا سرامیکی با طرح هایی ساده و خلوت استفاده می شود.
نور
در هر دو سبک های اسکاندیناوی و ژاپنی نور طبیعی روز جایگاه بسیار ویژه ای دارد. پس در سبک جپندی شیشه ها و پنجره هایی بزرگ بدون پرده را مشاهده می کنیم. عموما در فضاهای جپندی یا پرده نداریم یا از پرده نازک و ساده حریر یا کتان استفاده می شود.
طبیعت
همانطور که گفتیم رویکرد وابی-سابی ارزش بالایی برای طبیعت قائل است. همینطور گلدان یکی از عناصر جدانشدنی سبک اسکاندیناوی به شمار می آید. پس در فضاهای سبک جپندی هم گل و گیاهان جزو تزئینات داخلی خانه محسوب می شود. البته دقت کنید که جپندی یک سبک مینیمال است و نباید تمام فضا را با گلدان پر کنید. اما استفاده از چند گیاه سبز خلوت در فضای جپندی کمک می کند که محیط شما باطراوت و زنده بشود.
تزئینات
در سبک جپندی تزئینات فضا کم و محدود ولی زیبا و ارزشمند هستند. گلدان ها و ظروف بزرگ چوبی و بامبو و سفال در این سبک پرکاربرد هستند. همینطور سایر تزئینات از جنس مصالح طبیعی مثل ظروف سرامیکی و سنگی و یا گیاهان و کتابها و تابلوهای ساده و خلوت برای سبک جپندی مناسب هستند. می توانید با رویکرد هوگه از شمع و فانوس و آباژورهای ساده با نورهای گرم هم در این سبک استفاده کنید.

تفاوت سبک جپندی با اسکاندیناوی و ژاپنی
رنگ غالب در سبک اسکاندیناوی عموما سفید و طوسی است ولی در سبک جپندی بیشتر از طیف های کرم و خاکی استفاده می شود. علاوه بر این تزئینات و اکسسوری ها در سبک اسکاندیناوی عموما ظاهری مدرن و مینیمال دارند. اما در سبک جپندی ظاهر تزئینات بیشتر دستساز و بومی به رنگ های کرم، خاکی و حتی فرم هایی دارای عیب و نقص است.
در مقابل در سبک ژاپنی سطوح بی نقص و صیقلی بیشتری می بینیم. در سبک جپندی مصالح خیلی اوقات به صورت طبیعی و پرداخت نشده خودشان به کار می روند. همینطور با توجه به اینکه سبک جپندی در غرب ابداع شده، المان های تزنیئی و سنتی ژاپن را در آن کمتر می بینیم. تزئینات بیشتر ظاهری بومی و طبیعی و به سبک ” وابی-سابی” شباهت دارند.

المان‌های سبک دکوراسیون جپندی چیست؟
این روش طراحی همان طور که بیان کردیم، ترکیبی از دو روش طراحی مدرن ژاپنی و طراحی دکوراسیون داخلی اسکاندیناوی است.
پر واضح است که المان‌های آن نیز ترکیبی از این دو تکنیک خواهد بود. ژاپنی‌ها در طراحی داخلی خانه به استفاده از ابزارها و طراحی‌های مینیمالیستی معروف هستند. طرح‌هایی که گرما و صمیمیت حداکثری در آن موج می‌زند. استفاده از پالت‌های رنگی خاموش و خنثی نیز ویژگی بارز دیگری این نوع طراحی است که باعث ایجاد حداکثر میزان آرامش در آن می‌گردد. همین المان‌ها را در سبک طراحی جپندی نیز می‌توان مشاهده کرد.
استفاده از زرق و برق‌های زیاد باعث می‌شود تا ذهن کاربر دائما در چالش برای تشخیص و تمایز رنگ‌ها و طرح‌ها باشد. چیزی که جایی در سبک طراحی جپندی نداشته و شما کمترین میزان زرق و برق را نیز نمی‌توانید در این روش طراحی مشاهده کنید. در عوض طراح می‌تواند با استفاده از المان‌های آرامش‌بخش مانند استفاده از گیاهان و نور طبیعی طراحی خود را به سمت طبیعی بودن و نزدیک‌تر بودن به ذات انسان ببرد.
    استفاده از نور طبیعی
    استفاده از گیاهان در طراحی داخلی
    رنگ‌های خنثی و خاموش

شاخص‌ترین عناصر سبک دکوراسیون جپندی
لازم است تا برای اینکه بهتر بدانید که سبک دکوراسیون جپندی چیست و چگونه می‌توان آن را در منزل خود داشت، شاخص‌ترین عناصر و البته مواد موجود و در دسترس برای پیاده‌سازی این سبک را نیز به شما معرفی کنیم.
دقت کنید که این روش طراحی بیشتر تحت تاثیر سبک مدرن طراحی داخلی ژاپنی است و مواد مورد استفاده در آن نیز معمولا از این سبک قرض گرفته شده است. هر چقدر مواد مورد استفاده به طبیعت و طبیعی بودن نزدیک‌تر باشد، نتیجه بهتری از آنها می‌توان اخذ کرد. این مواد طبیعی را می‌توان در المان‌های مختلف سبک طراحی جپندی نیز در نظر گرفت. در این بین باید عناصر اصلی طراحی مانند مبلمان، منسوجات و لوازم دکوری موجود را به این سبک طراحی بسیار نزدیک کنید.
 برای مثال اگر به دنبال داشتن یک ست مبلمان عالی برای سبک طراحی داخلی جپندی هستید، می‌توانید سراغ محصولاتی بروید که از:
    خیزران
    حصیر
    نیشکر
    چوب (گردو، بلوط، ساج)
    بامبو
    و روکش‌های کتان یا پنبه
ساخته شده باشند. ملاحظه می‌کنید که استفاده از این مواد باعث می‌شود تا مبلمان ارتباط بسیار نزدیکی با طبیعت داشته باشد. یا برای منسوجات مورد استفاده در طراحی داخلی می‌توانید سراغ موادی مانند:
    کتان ارگانیک
    پنبه ارگانیک برس خورده
    مخمل
و مواردی نزدیک به این‌ها بروید. برای محصولات دکوری در این روش طراحی داخلی نیز می‌توانید از مواردی مانند:
    خاک رس
    شیشه
    بتن
    چوب
    و گیاهان
کمک بگیرید. استفاده از وسایل و اشیا دست ساز که دارای الگوهای یک دست و رنگ‌های نزدیک به طراحی شما باشند، می‌تواند شما را به داشتن یک طراحی جپندی در منزل نزدیک‌تر نماید.

چگونه خانه را به سبک جپندی طراحی کنیم؟
در سبک جپندی مینیمالیسم را بپذیرید
طراحی جپندی بیش از هر چیزی بر زیبایی‌شناسی مینیمالیستی تأکید دارد. البته، این بدان معنا نیست که فضاهای داخلی طراحی شده به این سبک خالی هستند. در عوض، تمرکز بر خطوط منظم، طراحی کاربردی و محیطی بدون شلختگی است. یک اتاق نشیمن به سبک طراحی جپندی راحت، کاربردی و زیبا است اما از این حد فراتر نمی‌رود.
رنگ‌های خنثی را انتخاب کنید
فضای داخلی جپندی همیشه رنگ‌های خنثی به عنوان رنگ‌های غالب دارد. اتاق‌های نشمین طراحی شده به این سبک اغلب رنگ‌های کرم، سفید و خاکستری دارند. در واقع، در این اتاق‌ها از رنگ‌هایی مانند سفید، کرم، بژ ملایم و خاکستری کم‌رنگ به وفور و برای ایجاد فضایی آرام و تسکین‌دهنده استفاده می‌شود.
برای رسیدن سبک جپندی از چوب به وفور استفاده کنید
چوب نه تنها یک ماده طبیعی و عنصر اصلی دکوراسیون جپندی است، بلکه به فضای داخلی آن گرما و لطافت می‌بخشد. اتاق نشیمن طراحی شده به این سبک مبلمان چوبی بسیاری دارد که حسی دنج به فضا می‌بخشند. علاوه بر مبلمان چوبی، اتاق‌های نشیمن جپندی اغلب دارای کف و دیوارهای چوبی هم هستند.
اتاق را با مواد طبیعی سازگار با محیط زیست تزیین کنید
فضای داخلی جپندی علاوه بر چوب، مواد طبیعی فراوانی در دکوراسیون خود دارد. در اتاق نشیمن طراحی شده به این سبک از وسایلی مانند کمد حصیری، فرش جوت، مبل با روکش کتان، شال مبل پشمی و وسایلی مانند آن استفاده می‌شود. سایر مواد محبوبی که در مبلمان و وسایل چنین اتاقی زیاد دیده می‌شوند، بامبو، کاغذ، پنبه، سنگ و خزه هستند. نکته‌ی کلیدی در انتخاب این مبلمان آن است که ترکیبی از مواد طبیعی با رنگ خنثی و سازگار با محیط زیست باشند و به اتاق جذابیت و عمق می‌بخشند.
فضای باز را به داخل اتاق بیاورید
ایده‌ی نزدیک بودن به طبیعت در هر دو فرهنگ اسکاندیناوی و ژاپنی بسیار مهم است و این موضوع در فضای داخلی آن‌ها نیز به‌خوبی منعکس می‌شود. برای طراحی اتاق نشیمن به سبک جپندی می‌توانید از وسایل و لوازم طبیعی استفاده کنید. گیاهان، دکورهای چوبی، مواد طبیعی فراوان و رنگ‌های خاکی در این اتاق می‌توانند فضای باز و طبیعت را به خانه‌ی شما بیاورند. خانه‌های جپندی معمولا از این ترکیب برای وارد کردن فضای باز به داخل اتاق نشیمن استفاده می‌کنند.
شلختگی و شلوغی را کمتر کنید
یکی از دلایلی که باعث می‌شوند فضای داخلی جپندی بسیار آرام به نظر برسد و احساس آرامش ایجاد کند، عدم وجود شلوغی و درهم و برهمی است. در اتاق‌های طرحی شده به سبک جپندی تزئینات بسیار محبوب و کاربردی به نمایش گذاشته می‌شوند اما این کار را با نظم خاصی انجم می‌دهند. از نقطه نظر این سبک، موارد اضافی غیرضروری که فضا را اشغال می‌کنند و باعث ایجاد به‌هم ریختگی بصری می‌شوند باید حذف شوند تا یک فضای آرام به وجود بیاید.
نور طبیعی را به حداکثر برسانید
نور طبیعی در فضای داخلی ژاپنی بسیار مهم است. اتاق نشیمن الهام گرفته از این سبک توسط پرده‌های شفافی دارد که تا حدودی حریم خصوصی را فراهم می‌کنند و در عین حال نور زیادی را به داخل اتاق راه می‌دهند. در بعضی از خانه‌های طراحی شده به این سبک نیز به جای پرده‌های شفاف از مواد دیگر مانند کاغذ یا بامبو استفاده می‌شود که به نور اجازه عبور می‌دهند.

نظرات کاربران

عبارت امنیتی
0