سایت معماری هفت پرتال جامع دانشجویان معماری - کتاب - مقاله - پروژه - نیازمندی های معماری

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه 9-17 و پنجشنبه 9-13

دکوراسیون نئوکلاسیک چیست؟

دسته بندی :

نویسنده : معماری هفت

تاریخ درج :

حجم فایل :

دکوراسیون نئوکلاسیک چیست؟
دکوراسیون نئوکلاسیک چیست؟

تاریخچه مکتب نئوکلاسیک
نئوکلاسیک به معنای کلاسیک جدید است. واژه کلاسیک ریشه‌ای یونانی دارد و به معنای بهترین و بالاترین می‌باشد. نئوکلاسیک ،در واقع، به مکتب و گرایشی اطلاق می‌شود که بیانگر بازگشتی دوباره و اشتیاقی عمیق به دوران اوج فرهنگی یونان باستان در ۴ تا ۸ قرن پیش از میلاد مسیح است.
در این سال‌ها مردم، به ویژه در فرانسه و انگلستان، در معماری، ادبیات، هنر و موسیقی گرایشی شدید به استفاده دوباره از المان‌هایی که یادآور شکوه فلسفه، منطق، دانش، هنر و ادبیات یونان بود، پیدا کردند. در واقع، مکتب نئوکلاسیک امروزه به سبکی اشاره دارد که رنگ و بوی هنر و معماری قرن هجدهم فرانسه را، که مظهر مد و زیبایی در اروپا به حساب می‌آید، با خود به همراه دارد.
همان طور که اشاره شد این هنر و معماری خودش الهام گرفته از فرهنگ یونان و روم باستان است و البته باید متذکر شد، اشتیاق برای بازگشت به شکوه گذشته، متاثر از وقایع رنسانس و تغییرات ناشی از آن بوده است.

دکوراسیون نئوکلاسیک چیست؟
نئوکلاسیک یک سبک محبوب و جذاب در دکوراسیون است که از قرن ۱۸ و ۱۹ میلادی در اروپا، خصوصا انگلستان و فرانسه، مد شد. این سبک به زمان ملکه ویکتوریا بر می‌گردد و در طراحی آن، از شلوغی و نمادهای افراط‌‌گونه سبک کلاسیک پرهیز شده است. طرح‌های کلاسیک اما ساده که فاقد اکسسوری‎‌ها و جلوه‌های تزئینی افراطی باشند، خطوط منحنی و ملایم، و همچنین استفاده از رنگ‌های متنوع‌تر نسبت به گذشته از خصوصیات بارز دکوراسیون نئوکلاسیک است که باعث شده این سبک هنوز هم جزو بهترین‌ها و فاخرترین طرح‌های چیدمان و دکوراسیون باشد.

تفاوت‌های بارز سبک نئوکلاسیک با سبک کلاسیک
قبل از اشاره به ویژگی‌های دکوراسیون داخلی به سبک نئوکلاسیک، لازم است با تفاوت‌های بارز سبک نئوکلاسیک با سبک کلاسیک آشنا شوید. زیرا سبک نئوکلاسیک نسل بعدی سبک کلاسیک محسوب می‌شود و هدف از ارائه آن، نشان دادن زیبایی و شکوه سبک کلاسیک به روشی مدرن است.
برخلاف سبک کلاسیک که در آن شلوغی و تجمل یک امتیاز است، در دکوراسیون داخلی نئوکلاسیک از وسایل غیرضروری و پر زرق‌وبرق استفاده نمی‌شود تا وسعت فضا به خوبی دیده شود.
برخلاف تزئینات و وسایل سبک کلاسیک که حالت شاهانه و سنتی دارند، اشیا تزئینی و وسایل لوکس به‌کاررفته در دکوراسیون داخلی سبک نئوکلاسیک، در عین لاکچری بودن از سادگی و لطافت خاصی برخوردار هستند.
معمولا برای طراحی سبک کلاسیک، از رنگ‌های شنی، طلایی، نقره‌ای، قهوه‌ای، عنابی و سبز یشمی استفاده می‌شود. درحالی‌که برای طراحی سبک نئوکلاسیک در کنار رنگ‌های پایه مانند قارچی، صدفی و خاکستری از رنگ‌های مدرن‌تری مانند خردلی، برنزی و لاجوردی استفاده می‌شود.

عناصر کلیدی طراحی داخلی دکوراسیون نئوکلاسیک
طراحی داخلی نئوکلاسیک جایگزینی دنج‌تر و کلاسیک‌تر برای سبک شیک و اسپارتایی معمولی خانه‌های مدرنیستی است. ببینید چه چیزی این انتخاب را از همتایان خود متمایز می‌کند:
• رنگ‌ها: پالت رنگ نئوکلاسیک معمولاً ملایم است و به سمت سفید، کرم و خاکستری متمایل می‌شود. رنگ‌های برجسته‌تر مانند سیاه، قرمز و نقره‌ای معمولاً به‌عنوان «لهجه» استفاده می‌شوند.
• مبلمان: مبلمان نئوکلاسیک، ساده و متقارن هستند. آنها دارای ساختار چوبی یا فلزی قابل‌مشاهده‌ای هستند که شکل قطعه را مشخص می‌کند. در مورد پارچه‌ها، مبلمان نئوکلاسیک بر کیفیت و لوکس بودن تأکید می‌کنند، بدون اینکه بزرگ باشند. به‌عنوان‌مثال می‌توان به ابریشم، پارچه ابریشمی، کتان و مخمل اشاره کرد.
• تزیین: طراحی داخلی نئوکلاسیک از عناصری برای تزئین استفاده می‌کند که مجلل بودن را برجسته می‌کنند. در این سبک، آینه‌های بزرگ، گل‌ها، آثار هنری و قالب‌های تزئینی را روی دیوارها و سقف‌ها خواهید دید. استفاده از تابلو مناسب سبک نئوکلاسیک، نقش زیادی در زیبایی دکوراسیون دارد. کف‌ها معمولاً از سنگ یا مرمر هستند و با فرش‌های ایرانی تزیین می‌شوند.

ویژگیهای دکوراسیون نئوکلاسیک
اهمیت تقارن در طراحی داخلی نئوکلاسیک
یکی از جزئیات رایج در معماری نئوکلاسیک، تقارن آن است. این چیزی است که در قرن هجدهم چندان رایج نبود، عمدتاً به این دلیل که باروک و روکوکو بزرگ‌ترین تأثیرات طراحی در آن زمان بودند. تقارن نئوکلاسیک برای مردم جذاب بود و این سبک را با ظرافت همراه می‌کرد.
تقارن در طراحی به تعادلی اشاره دارد که از نظر بصری وزن شده و در یک اتاق توزیع می‌شود. این به سه مفهوم کلی تقسیم می‌شود: متقارن، نامتقارن و رادیکال. تعادل متقارن به تکرار موارد در یک محور مرکزی اشاره دارد. به‌عنوان‌مثال، اطمینان حاصل کنید که هر دو طرف یک کاناپه، بالش‌هایی با وزن یکسان قرار دارند.
تعادل نامتقارن، المان‌های دکوراسیون را به طور عمدی، بدون رعایت تقارن به کار می‌برد. این کار برای ایجاد پویایی و لایه‌بندی فضاها استفاده می‌شود. تعادل رادیکال روی مواردی متمرکز می‌شود که به طور مساوی در اطراف یک نقطه مرکزی وزن دارند، مانند صندلی‌های دور یک میز.
کاغذ دیواری سبک نئوکلاسیک
در دکوراسیون نئوکلاسیک، از خطوط افقی و عمودی بسیار استفاده می‌شود. با کمک کاغذ دیواری‌ها می‌توانید، از خطوط افقی و عمودی در دکوراسیون سبک نئوکلاسیک استفاده کنید و به اهداف خود در طراحی داخلی دست یابید. به این صورت که با استفاده از خطوط عمودی روی دیوارها، می‌توانید فضا را بلندتر نشان دهید. از طرف دیگر، می‌توانید از خطوط افقی روی دیوار استفاده کنید تا اتاق وسیع‌تر به نظر برسد.
اهمیت استفاده از لوستر مناسب سبک نئوکلاسیک
یکی از عناصر اصلی در طراحی زیبا، لوستر غول‌پیکر است که به نقطه کانونی یک اتاق تبدیل می‌شود. لوسترها، به فضای اطراف خود شخصیت می‌بخشند. آنها همچنین در هرکجا که آویزان شوند یک نقطه کانونی ایجاد می‌کنند که می‌تواند به منحرف شدن حواس از جزئیات غیر جذاب در اتاق کمک کند.
قبل از خرید لوستر، به مقیاس، جهت نور و شعاع نور لوستر توجه کنید. مثلاً خرید یک لوستر بیش از حد بزرگ، مقیاس اتاق شما را از بین می‌برد و باعث می‌شود همه چیز در فضا کوچک و کلاستروفوبیک (تنگناهراسی) به نظر برسد.
فرش در دکوراسیون نئوکلاسیک
فرش‌های شرقی و پرنقش‌ونگار، راه بسیار خوبی برای ایجاد فضایی جذاب و آرام‌بخش هستند. ازآنجایی‌که طراحی نئوکلاسیک بر روی داشتن فضایی برای سرگرمی و خوشامدگویی تمرکز دارد، ایجاد آرامش یک راه فوق‌العاده برای به‌دست‌آوردن بهترین ظاهر دکوراسیون است. فرش‌ها روشی شگفت‌انگیز برای ایجاد بافت و نقش هستند، چیزی که اغلب در بسیاری از فضاهای نئوکلاسیک یافت می‌شود.
هنگام قراردادن فرش، توصیه می‌شود فرشی را به‌اندازه‌ای بزرگ خریداری کنید که تمام پایه‌های مبلمان روی آن قرار بگیرند. این کار، اتاق را به یک منطقه برای نشستن و مکالمه گروهی، دور از سایر مناطق تبدیل می‌کند.
کاربرد آینه در طراحی نئوکلاسیک
آینه‌ها در طراحی داخلی سبک نئوکلاسیک عملکردی دوگانه دارند. آینه‌ها به‌عنوان یک دکوراسیون عالی، بسیار ظریف و پیچیده عمل می‌کنند. علاوه بر این، استفاده از آینه‌های متعدد می‌تواند تقارن را افزایش دهد و همچنین نور اتاق را چندبرابر کند.

مزایای دکوراسیون نئوکلاسیک
سبک نئوکلاسیک مدلی لوکس و فاخر است که با اکثر سلیقه‌ها جور در می‌آید؛ چرا که سبکی میانه و تلفیقی است و از ویژگی‌های سبک مدرن و کلاسیک شاخصه‌هایی را در دل خود گنجانده است. دکوراسیون نئوکلاسیک، برخلاف چیدمان کلاسیک، در فضاهای متوسط هم قابل اجرا است. خطوط نرم و آرام آن، همیشه مد است و باعث دلزدگی و خستگی‌ مخاطب نمی‌شود. تنوع رنگ و مدل در این سبک بسیار است و دست طراحان را باز می‌گذارد تا از ایده‌های بیشتری برای چیدمان بهره بگیرند. از چیدمان نئوکلاسیک می‌توان در محیط‌های رسمی و اداری نیز استفاده کرد و فضایی شیک و محترمانه در دفاتر کاری به وجود آورد.

معایب دکوراسیون نئوکلاسیک
سبک نئوکلاسیک میانه و متعادل است و انتخابی هوشمندانه به حساب می‌آید؛ اما بزرگترین عیب آن، گران بودن اجزا و لوازم برای اجرا و پیاده‌سازی چیدمان این سبک است. وسایلی که در  سبک نئوکلاسیک به کار می‌روند اصالت دارند و از متریال باکیفیت و گران قیمت ساخته می‌شوند؛ همین موضوع باعث می‌شود هزینه‌ی چیدمان در سبک نئوکلاسیک بالاتر از سبک مدرن باشد. دکوراسیون نئوکلاسیک در خانه‌های بزرگ که پنجره‌های بزرگ و سراسری دارند و سقف خانه نیز بلند است خود را بهتر نشان می‌دهند؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود در خانه‌ها و آشپزخانه‌های کوچک از دکوراسیون نئوکلاسیک استفاده نشود.

دکوراسیون نئوکلاسیک فضاهای مختلف خانه
اتاق خواب نئوکلاسیک
برای دکوراسیون داخلی سبک نئوکلاسیک، لازم است توجه ویژه‌ای به اتاق خواب داشته باشید. زیرا سرویس خواب دو نفره در آن قرار می‌گیرد و به نوعی در مرکز توجه است. طراحی سرویس خواب‌ نئوکلاسیک یک حالت بینابین دارد و در عین ساده بودن از ظاهر لوکسی برخوردار است. معمولا از پارچه‌هایی به رنگ کرم، خاکستری یا سفید برای روکش آن استفاده می‌شود و تخت خواب، میز آرایش، پاتختی، پاف و یک مبلمان تک از اجزای اصلی آن هستند.
برخلاف سرویس خواب کلاسیک که بدنه چوبی و ابعاد بزرگی دارد، سرویس خواب‌ نئوکلاسیک سایز متوسط و مناسبی دارد. به‌همین‌دلیل، از قیمت معقولی نیز برخوردار است. اگرچه سرویس خواب نئوکلاسیک ساختار شاهانه و سنتی ندارد، اما از نظر طراحان داخلی امکان تهیه یک روتختی مجلل با پارچه ابریشمی یا مخمل برای آن وجود دارد. حتی می‌توانید کاملا برعکس عمل کنید و یک روتختی ساده نخی و مدرن با رنگبندی ملایم و بدون طرح انتخاب کنید. همه چیز به سلیقه شما بستگی دارد.
در کنار سرویس خواب، برای دکوراسیون داخلی سبک نئوکلاسیک اتاق خواب لازم است به فکر تهیه یک فرش نئوکلاسیک ساده، یک گلدان طبیعی، پرده ساده حریر و تعدادی لوستر شیشه‌ای و براق نئوکلاسیک نیز باشید.
آشپزخانه نئوکلاسیک
برخلاف طراحی آشپزخانه کلاسیک، طراحی آشپزخانه نئوکلاسیک خیلی پیچیده نیست. در ابتدا باید به فکر نصب کابینت‌های آشپزخانه باشید. معمولا کابینت‌های نئوکلاسیک دارای قاب و تزئینات ساده هستند و به‌صورت قرینه طراحی می‌شوند. رنگ آنها اغلب سفید، طوسی یا کرم روشن است.
برای جلوه بیشتر، از لوسترهای آویز و بلند در بالای میز آشپزخانه استفاده می‌شود و سعی می‌شود همه وسایل آشپزخانه ظاهر مدرن و در عین حال شیکی داشته باشند. گاز رومیزی و فر توکار از اجزای جدایی‌ناپذیر این سبک از آشپزخانه هستند.
حمام و سرویس بهداشتی نئوکلاسیک
اگرچه ممکن است ظاهر حمام و سرویس بهداشتی نئوکلاسیک کمی پر زرق‌وبرق به نظر برسد، اما نمی‌توان انکار کرد که در مقابل طراحی سبک کلاسیک واقعا از سادگی خاصی برخوردار است. گاهی برای لوکس نشان دادن آن ممکن است طراح از شیرآلات طلایی‌رنگ استفاده کند یا دیوارها را با روکش‌های طرح سنگ تزئین کند. البته آینه‌کاری و نورپردازی با لامپ‌های مدرن، جز جدایی‌ناپذیر حمام و سرویس بهداشتی نئوکلاسیک هستند.
اتاق کار نئوکلاسیک
اصولا طراحی اتاق کار نئوکلاسیک، خیلی سخت نیست. زیرا با تهیه یک کتابخانه ساده، میز و صندلی مطالعه و یک فرش فانتزی می‌توانید آن را چینش کنید. البته وجود چند عدد مجسمه و چراغ‌های تزئینی می‌تواند جلوه بیشتری به دکوراسیون داخلی سبک نئوکلاسیک شما بدهد.
اتاق نشیمن نئوکلاسیک
این بخش از دکوراسیون نئوکلاسیک معمولا با یک مبلمان راحتی لوکس، یک آباژور ایستاده و تعدادی آباژور دیواری، یک فرش نئوکلاسیک ساده، تلویزیون ال ای دی (اغلب روی دیوار نصب می‌شود) و تعدادی پرده ظریف و بلند چینش می‌شود.
برای انتخاب رنگ مبلمان بهتر است به سراغ رنگ‌های خنثی مانند کرم، طوسی، نسکافه‌ای، بژ و سفید بروید. برای شیک‌تر نشان دادن مبلمان نیز می‌توانید از کوسن‌های مدرن که در عین سادگی جلوه خاصی دارند استفاده کنید.
معمولا رنگ فرش با رنگ مبلمان و پرده هماهنگ می‌شود و نورپردازی ویژه دکوراسیون داخلی سبک نئوکلاسیک می‌تواند جلوه خاصی به همه آنها بدهد.
پذیرایی نئوکلاسیک
شاید در نگاه اول تفاوت خاصی میان اتاق نشیمن و پذیرایی نئوکلاسیک احساس نکنید، اما بهتر است بدانید که این دو بخش، هرکدام ظرافت‌های خاص خود را دارند. برای دکوراسیون داخلی سبک نئوکلاسیک پذیرایی، لازم است یک مبلمان رسمی نئوکلاسیک تهیه کنید که اغلب در ساخت آن از رنگ‌های درخشان طلایی با نقره‌ای استفاده می‌شود.
برخلاف مبلمان کلاسیک که همه اجزای آن با چوب ساخته می‌شود، اخیرا برای ساخت مبلمان‌های نئوکلاسیک از فلز استیل استفاده می‌شود. مطمئنا درخشندگی فلز جلوه خاصی به فضای پذیرایی شما می‌دهد و حس لاکچری بودن را القا می‌کند.
در کنار مبلمان پذیرایی می‌توانید یک میز و صندلی ناهارخوری 6 تا 8 نفره نیز تهیه کنید تا زیبایی فضا دو چندان شود. اخیرا آینه‌کاری بر روی دیوار مجاور میز و صندلی پذیرایی و نصب یک لوستر پرنور در بالای آن رایج شده است و شما نیز می‌توانید از این ایده استفاده کنید.
قرار دادن یک یا دو عدد گلدان طبیعی بزرگ در گوشه سالن پذیرایی نئوکلاسیک فکر خیلی خوبی است. علاوه‌بر لوستر بهتر است برای نورپردازی بیشتر به فکر تهیه یک آباژور شیشه‌ای ایستاده و تعدادی آباژور دیواری نیز باشید.
معمولا تابلوهای مورد استفاده برای دکوراسیون  نئوکلاسیک، طراحی خاصی دارند و به محض مشاهده متوجه مفهوم اصلی آنها نمی‌شوید. برای نصب پرده‌های پذیرایی نئوکلاسیک بهتر است از پارچه‌های ساده و ظریف استفاده کنید.

مقالات دیگر

_______________________________________________________

       

       

نظرات کاربران

عبارت امنیتی
0