سایت معماری هفت پرتال جامع دانشجویان معماری - کتاب - مقاله - پروژه - نیازمندی های معماری

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه 9-17 و پنجشنبه 9-13

اصول طراحی نمای مینیمال

دسته بندی :

نویسنده : معماری هفت

تاریخ درج :

حجم فایل :

اصول طراحی نمای مینیمال
اصول طراحی نمای مینیمال

نمای مینیمال چیست؟
اگر بخواهیم به عصر پیدایش سبک و کلمه مینیمال بپردازیم به هلند و در سال ۱۹۱۷ باز می‌گردد که بنیانگذار آن شخصی به نان میس وندروهه که معمار میباشد است که شعار آن کمتر بیشتر است.
که این شعار کمتر بیشتر به این معنی است که هر چقدر تزئینات کمتر باشد کاربری آن ساختمان بیشتر می‌باشد.
میس وندروهه بر این باور بود که باید کل تمرکز بر روی کاربری ساختمان باشد نه تزئینات ساختمان و در کل تزئینات را یک بخش بی مصرف و اضافه در یک ساختمان می‌دانست.
حال این داستان نیز در طراحی نما صدق می‌کند و طراحی نمای مدرن هیچ تزئیناتی ندارد و تا جای ممکن از هیچ گونه المان اضافی در طراحی آن استفاده نمی‌کنند.
در اصل این سبک اصرار به ساده گرایی دارد و همچنین حذف اضافیات و جزئیات در این سبک بسیار مشهود است.
این سبک تا چند سال گذشته رواج زیادی در ایران نداشت و شناخته شده نبود اما جدیدا این طور نیست و یک سبک شناخته شده مخصوصا در باغ‌ها می‌باشد.
یکی از روش‌های شکل گیری نمای مینیمال به این شکل است که چندین حجم در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و تشکیل نمای مینیمال می‌دهند و حتی گاهی یک حجم صلب و یکدست خودش نما به حساب می‌آید.
پس نمای مینیمال ساختار همان ساختمان است و همان فضاهای ساختمان نمای آن را نیز تشکیل می‌دهد و نیازی به طراحی روی بدن ساختمان نیست.

اصول طراحی نمای مینیمال
طراحی نمای مینیمال نمادی از عملکردگرایی و سادگی به شمار می‌آید، از این رو از جمله روش‌های طراحی نمای لوکس به حساب می‌آید، چرا که در عین سادگی از به‌روزترین تکنولوژی‌ها نیز برخوردار است.
حال این سوال پیش می‌آید:
اصول طراحی نمای مینیمال چیست؟
در پاسخ به این سوال می‌توان گفت، ۷ اصل جدانشدنی در طراحی و اجرای نما مینیمال وجود دارد، که در ادامه درباره‌ی هر یک از موارد به اختصار توضیح خواهیم داد.
۱- استفاده از خطوط عمودی و افقی
کانسپت اصلی نمای مینیمال برگرفته شده از خطوط مستقیم است، به عبارتی در این سبک از طراحی نمای ساختمان عموما از خطوط خمیده و قوس‌دار استفاده نمی‌شود و فرم کلی نمای مینیمال تشکیل شده از خطوط گوشه‌دار است.
۲- فرم ساده
فرم کلی نمای مینیمال از پر و خالی شدن مکعب مستطیل‌ها به وجود آمده است، همانطور که پیشتر نیز ذکر شد، استفاده از خطوط مستقیم در این سبک طراحی نما بیشترین کاربرد را دارد، از این رو از به هم متصل شدن، خطوط ذکر شده می‌توانید حجم کلی نمای مینیمال را به صورت مکعب مستطیل مشاهده کنید.
از دیگر سبک‌هایی که از فرم ساده‌ای برخوردار هستند می‌توان به نمای مدرن و نمای نئوکلاسیک اشاره کرد، این دو سبک از طراحی نمای ساختمان که تلفیقی از سادگی و تکنولوژی‌های بروز در صنعت معماری هستند، از جمله رقبای نمای مینیمال به حساب می‌آیند.
۳- تک متریال
یکی از تفاوت‌های نمای مدرن و مینیمال در نحوه استفاده از متریال‌ها است، در نمای مدرن امکان استفاده از متریال‌ها به صورت ترکیبی و یا تک وجود دارد، با این حال عموم طراحی‌های نمای مدرن به صورت ترکیبی طراحی می‌شوند و استفاده از حداکثر ۴ متریال در نمای ساختمان به عنوان اصلی نانوشته به حساب می‌آید،از سوی دیگر یکی از مشخصه‌های نمای مینیمال استفاده یک متریال است.
به عبارتی در سبک مینیمال استفاده از متریال ترکیبی نیز به عنوان امری غیرضروری به حساب می‌آید.
۴- رنگ روشن
همانطور که استفاده از چند متریال در طراحی نمای مینیمال به عنوان امری اضافی به حساب می آید، استفاده از رنگ‌های متعدد نیز در نمای مینیمال از همین معنا برخوردار است، از این رو در این سبک از طراحی نمای ساختمان عموما از یک رنگ قالب استفاده می‌شود.
عمده رنگ استفاده شده در نمای مینیمال را رنگ‌های روشن و خنثی تشکیل می‌دهند، از این رو این سبک از طراحی نمای ساختمان را به عنوان سبک روشن نیز می‌شناسند.
۵- تزئینات ساده
همانطور که پیشتر نیز ذکر شد، در طراحی نمای مینیمال عموما از تزئینات تنها در صورتی  که عملکردگرا باشند، استفاده می‌شود، از این رو به کار بردن تزئینات دکوراتیو غیرضروری به حساب می‌آید.
از این رو نمای مینیمال را به اسم نمای ساده و ارزان نیز می‌شناسند و طراحی این سبک از طراحی نمای ساختمان برعکس نمای رومی و کلاسیک از کمترین تزئینات و المان برخوردار است.
۶- استفاده از بازشوهای بزرگ
در نمای مینیمال استفاده از بازشوهای بزرگ بیشترین استفاده را دارد، به عبارتی پنجره در این سبک از طراحی از ابعاد بزرگتری نسبت به دیگر سبک‌های طراحی نمای ساختمان برخوردار است.
یکی دیگر از عوامل استفاده از بازشوهای بزرگ در این سبک از طراحی نمای ساختمان می‌توان به استفاده از پلان باز یا آزاد اشاره کرد، در این سبک از طراحی کمترین استفاده از تیغه‌های نگهدارنده (دیوارها) وجود دارد، از این رو این عمل سبب بزرگ دیده شدن فضای داخلی در ساختمان می‌شود، همچنین با استفاده از بازشوهای بزرگ می‌توانید نور طبیعی بیشتری را به فضاهای داخلی انتقال داد.
۷- غیرنمایان بودن سقف
یکی از مشخصه‌های اصلی در نمای مینیمال، عدم نمایش سقف در نمای اصلی ساختمان به حساب می‌آید، به عبارتی در این سبک از طراحی نمای ساختمان، خط آسمان به صورت افقی و بدون فراز و نشیب دیده می‌شود.
از این رو استفاده از سقف شیبدار یا قوسی در این سبک از طراحی نمای ساختمان کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مقایسه‌ی نمای مینیمال و مدرن
در خیلی از مواقع مردم سبک مینیمال و سبک مدرن با یکدیگر به اشتباه می‌گیرند و یا حتی در مواقعی آن‌ها را یکی می‌دانند. اما لازم به ذکر که این دو سبک ارتباطی به یکدیگر ندارند و دو سبک کاملا متفاوت و جدا می‌باشند.
سبک مینیمال همان طور که گفته شد یک سبکی است که به دور از هرگونه تزئینات می‌باشد که تمامی رنگ‌ها خنثی و نزدیک به یکدیگر است و هیچ تضادی در رنگ‌ها، مصالح و چیدمان به چشم نمی‌خورد و این سبک به سادگی مطلق و نظم معروف می‌باشد.
اما در سبک مدرن به این صورت نمی‌باشد. همان طور که از معنی کلمه که به معنای نوین و جدید می‌باشد، پیداست، یک سبک ثابتی نیست و در گذر زمان دچار تغییراتی تا به الان بوده است و در هر عصر و دوره‌ای که مد عوض شود سبک مدرن نیز عوض می‌شود.
مثلا در یک دوره و بازه‌ی زمانی باب می‌شود که در فضاها تضاد به وجود بیاورند که این تضاد می‌تواند هم در رنگ و هم در مصالح نشان داده شود، اما در یک بازه زمانی مد می‌شود که تنها از یک یا دو رنگ هماهنگ استفاده شود.
هر دو موارد مثال زده شده در بالا با این که دو مورد کاملا متفاوت هستند اما مربوط به یک سبک در بازه زمانی مختلف هستند.
پس به طور خلاصه سبک مدرن سبکی است که با توجه به زمان جلو می‌رود و یک سبک ثابت نیست و هر چیزی که در همان دوره استفاده شود و مد آن زمان باشد را سبک مدرن یا نوین می‌گویند.
به عنوان مثال شما در سبک مدرن می‌توانید از رنگ‌های جسورانه استفاده کنید و حتی از طرح‌ها و المان‌های عجیب و غریب استفاده کنید و خلاقیت به خرج دهید اما سبک مینیمال از یکسری ضوابط یکسان پیروی می‌کند که شما را در استفاده رنگ‌ها و متریال‌ها و حتی وسیله‌ها محدود می‌کند اما در سبک مدرن هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد و دست شما در انتخاب رنگ‌ها و مصالح باز می‌باشد.
در رابطه با نمای مدرن باید گفت که در این نما شما جایی که مقررات آن شهر را زیر پا نگذارید، محدودیت رنگ یا محدودیت استفاده از مصالح را ندارید و می‌توانید از چند رنگ و چند مصالح به صورت ترکیبی استفاده کنید.
اما در نمای مینیمال همان طور که گفته شد به این صورت نیست و نما به صورت تک رنگ و تک مصالح اجرا می‌شود.

چگونه می‌توان به یک طراحی نمای مینیمال خیره‌کننده دست‌ یافت؟
مینیمالیسم، همان‌طور که می‌شناسیم، یک فلسفه طراحی و شیوه زندگی رایج است. در این مقاله، بر نحوه اعمال این امر در نمای بیرونی خانه تمرکز کرده و در مورد معماری مینیمالیستی صحبت خواهیم کرد. معماری مینیمالیستی به دنبال ساخت، سازه‌هایی با طراحی ساده است. این معماری دقیق، اشکال، مواد، جزئیات و رنگ‌ها را نشان می‌دهد. به‌طورکلی، این ساختارها زیبایی، گرما و آرامش را به ارمغان می‌آورند؛ اما، امروز استفاده از حداقل مصالح سخت است. صاحبان خانه اغلب با توجه به تعداد مصالحی که به آن‌ها پیشنهاد می‌شود، محاصره‌شده‌اند. اگر در مورد داشتن حداقل طراحی بیرونی جدی هستید، مواردی که باید به خاطر داشته باشید در اینجا آمده است. این‌ها بدون توجه به سبک خانه شما کار می‌کنند:
استفاده از چندین نوع درب و پنجره
وقتی صحبت از حداقل طراحی بیرونی می‌شود، استفاده از درب و پنجره با اندازه‌های مختلف بهتر از به کار بردن چندین مصالح دیوار بیرونی است. درب‌ها و پنجره‌های یک‌خانه مینیمالیستی بدون تزئینات بیرونی، توجه بسیاری را به خود جلب می‌کند. توصیه ما؟ از پنجره‌ها و درب‌هایی استفاده کنید که نیازهای داخلی شمارا برطرف می‌کند. هر یک باید باهدفی که دارند، متناسب باشند. انتخاب‌های شما بسته به اولویت شما، ازجمله حریم خصوصی، نور طبیعی، منظره عالی یا تهویه متفاوت است. مطمئن شوید پنجره‌ها و درب‌هایی را که انتخاب می‌کنید با سبک معماری خانه شما همخوانی داشته باشند. به‌عنوان‌مثال، پنجره‌های کف تا سقف در یک‌خانه مدرن یا معاصر بسیار زیبا به نظر می‌رسند، اما ممکن است در کوئینزلندر سنتی کار نکند. همچنین باید تصمیم بگیرید که پنجره‌ها چگونه باز می‌شوند (عمودی یا افقی)، چقدر بزرگ یا کوچک هستند، شفاف بوده یا رنگ‌آمیزی شده‌اند. انتخاب‌های شما تقریباً نامحدود است؛ اما، یک طراح حرفه‌ای می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین پنجره را برای خانه به سبک مینیمالیستی خود انتخاب کنید. اطمینان داشته باشید که او شمارا در مسیر درست هدایت می‌کند.
پشت‌بام
 سقف همیشه به‌طور برجسته نمایش داده نمی‌شود. تنها زمانی می‌توانیم درصد کمی از آن را ببینیم که جلوی خانه ایستاده‌ایم. بیشتر خانه‌های امروزی اصلاً سقف قابل‌رؤیت ندارند (آن‌ها مسطح هستند). باوجود همه این موارد، سقف شما یک عنصر مهم است که باید در معماری مینیمالیستی موردتوجه قرار گیرد. انتخاب مصالح مورداستفاده در سقف شما باید بر اساس موقعیت، آب‌وهوا و بودجه شما باشد.
تمرکز بر روی یک رنگ
امروزه تولیدکنندگان مواد سقف تلاش می‌کنند تا گزینه‌های رنگ بیشتری را به صاحبان خانه ارائه دهند. باوجوداین، شما باید رنگی متناسب با مصالح دیوار، درب‌ها و پنجره‌های خود انتخاب کنید و به آن پایبند باشید.
ترکیب مصالح سقف به شیوه‌ای جذاب
ممکن است استفاده از دورنگ متفاوت برای سقف ایده آل نباشد، اما می‌توانید دو متریال مختلف را باهم ترکیب کنید. سقف فلزی تیره باروکش آسفالت محبوب‌ترین ترکیب مواد سقف هستند. تا زمانی که از رنگ‌های یکسان استفاده می‌کنید، ظاهر یکنواخت باقی می‌ماند.
چشم‌انداز
 اکنون‌که طراحی نمای بیرونی خانه شما کامل شده، زمان تمرکز بر مناطق اطراف آن فرارسیده است. یک‌خانه مینیمالیستی با داشتن منظره‌ای زیبا در اطراف بهتر به نظر می‌رسد. شما هرگز نمی‌توانید با آنچه طبیعت به شما ارائه می‌دهد، اشتباه کنید.

جهت برخورداری از طرحی جذاب و مطابق با سلیقه شخصی شما برای نمای ساختمانتان ...

** با ما تماس بگیرید 09122257213 **

مقالات دیگر

_______________________________________________________

       

       

نظرات کاربران

عبارت امنیتی
0