سایت معماری هفت پرتال جامع دانشجویان معماری - کتاب - مقاله - پروژه - نیازمندی های معماری

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه 9-17 و پنجشنبه 9-13

بهترین نرم افزارهای مدلسازی سه بعدی در معماری

دسته بندی :

نویسنده : معماری هفت

تاریخ درج :

حجم فایل :

بهترین نرم افزارهای مدلسازی سه بعدی در معماری
بهترین نرم افزارهای مدلسازی سه بعدی در معماری

اهمیت مدلسازی سه بعدی
افراد برای ارائه ایده‌های ذهنی و طرح های خود نیازمند روشی هستند تا بتوانند طرح و ایده خود را برای مخاطب به شکلی قابل تجسم در بیاورید تا بتوانند خلاقیت و توانایی خود را به خوبی به مخاطبان و کارفرما ارائه دهند. اما همانطور که میدانید فقط صحبت کردن در مورد طرح و ایده های ذهنی کافی نیست و باید یک نمونه اولیه از طرح را مخاطب خود نشان دهید تا درک بهتری از طرح شما داشته باشند.

نرم افزارهای مدلسازی سه بعدی
امروزه استفاده از نرم افزارهای مدلسازی سه بعدی مشکل توضیح و معرفی طرح برای کارفرما را برای تمامی افراد در حوزه های مختلف رفع کرده است. استفاده از این نرم افزارهای مدل های سه بعدی که در انیمیشن، بازی، معماری، طراحی محصولات صنعتی و تبلیغات استفاده می شوند، نقش مهمی در دنیای گرافیک دیجیتال ایفا می کرده. و این امکان را با شما می‌دهد تا ایده های خود را بدون اتلاف با انتخاب یک نرم افزار سه بعدی مدلسازی و ارائه دهید. یکی از حوزه هایی که از نرم افزارهای مدلسازی بسیار کاربرد دارند معماری میباشد  در واقع استفاده از برنامه‌های مدلسازی به بخش جدایی‌ناپذیر  در حوزه معماری تبدیل شده‌اند. زیرا  معماران به کمک این نرم‌افزارها می‌توانند ایده‌ها و طرح‌های خود جهت انتقال به کارفرمایان، تیم اجرایی و ... به بهترین شکل ارائه دهند. یکی از دغدغه های همیشگی مدل سازان ، طراحان و البته مهندسان پیدا کردن کاربردی ترین و بهترین نرم افزار طراحی سه بعدی و مدل سازی است. در ادامه به توضیح بهترین نرم افزار های طراحی سه بعدی می پردازیم. تا شما بتوانید با شناخت هر نرم افزار و آشنایی با قابلیت های آن‌ها مناسب ترین نرم افزار را برای کار خود انتخاب کنید.

بهترین نرم افزارهای طراحی و مدلسازی سه بعدی در معماری
نرم افزار تری دی مکس (3Ds Max)
در حوزه مدلسازی سه بعدی نرم افزارهای بسیار زیادی با قابلیت های گوناگونی وجود دارد اما نرم تری دی مکس همچنان یکی از بهترین‌ها در زمینه مدلسازی سه بعدی معماری به حساب می‌آید. این نرم افزار یکی از محبوب ترین و قدرتمندترین نرم افزارهای مدلسازی سه بعدی میباشد که برای ساخت انیمیشن، طراحی بازی‌های کامپیوتری، تولید جلوه‌های سینمایی، طراحی معماری و … استفاده می‌شود. نرم افزار 3Ds Max نرم افزار حرفه ای برای مدلسازی های سه بعدی با جزییات بالا میباشد که اکثر طراحان معمار برای پروژه‌های معماری از آن استفاده می‌کنند. شما میتوانید پس از مدلسازی از دیگر قابلیت ها این نرم افزار بهرمند شوید و با استفاده از موتور رندرهای مختلف مانند وی ری کرونا لومیون و... از مدل‌های سه بعدی ساخته شده در تری دی مکس رندرهای رئال تهیه کنید.
نرم افزار اسکچاپ  (Sketch Up)
یکی از ساده‌ترین و محبوب‌ترین نرم‌افزارهای مدلسازی سه بعدی در حوزه معماری نرم افزار اسکچاپ است. این نرم افزار بسیار کاربردی کم حجم بوده و دارای روابط کاربری بسیار ساده بوده به همین دلیل باعث جلب نظر بسیاری از کاربران شده است. در حوزه معماری از این نرم افزار طراحان و معماران برای خلق کانسپت‌ اولیه پروژه‌ ها استفاده می کنند. برای SketchUp پلاگین‌های متعددی تعریف شده است که قابلیت‌های زیادی به آن می افزاید و این امکان را به شما می‌دهد تا مدل‌سازی دقیق تری داشته باشد. با توجه به اینکه اغلب نرم افزارهای مدلسازی دارای ساختمان بسیار پیچیده هستند سازندگان این نرم افزار اسکچاپ را به گونه ای طراحی کرده اند که قابل استفاده برای همه مصرف کنندگان باشد همین امر باعث افزایش سرعت یادگیری و انجام پروژه‌ها در اسکچاپ شده است اما این سادگی کار و محیط روان نرم‌افزار نشان دهنده ضعیف بودن یا پاسخگو نبودن نیاز مصرف کننده نیست.بلکه کاملا برعکس است و این نرم‌افزار بسیار قدرت‌مند بوده  و حتی پلاگین هایی دارد که با استفاده از آن رندرهای رئال و بسیار واقعی می توان گرفت.
نرم افزار رویت (Rvite)
نرم افزار رویت یکی از بهترین نرم افزارهای طراحی و مدلسازی سه بعدی ساختمان است که محصول شرکت Autodesk می باشد و شما را از استفاده از از چندین نرم افزار مختلف بی نیاز می کند. با استفاده از این نرم افزار شما میتوانید علاوه بر انجام ترسیمات دو بعدی و مدلسازی سه بعدی کلا ترسیمات مانند ترسیم نما و برش، ترسیم و تهیه نقشه های ساختمانی و اجرایی و متره برآورد را نیز از این نرم افزار استفاده کنید. یکی دیگر از قابلیت های مهم این نرم افزار مدلسازی اطلاعات ساختمانی بیم است که در درجه اول برای رشته‌ معماری، عمران و رشته‌های حوزه ساخت و ساز کاربردی بسیار ویژه دارد. با استفاده از این نرم افزار میتوانید پس از مدلسازی با استفاده از پلاگین وی ری و اینسکیپ و نرم افزارهایی مانند لومیون از مدل سه بعدی خود رندر رئال بگیرید
نرم افزار اتوکد (AutoCAD)
نرم افزار AutoCAD محصول محبوب شرکت اتودسک یکی از اولین و بهترین نرم افزارهای طراحی و ترسیم نقشه‌های فنی و مهندسی برای سایر رشته های مهندسی معماری عمران و... می‌باشد که قابلیت طراحی به صورت دو بعدی و سه را داراست  و خروجی های گرفته شده از آن در دیگر نرم افزار‌های سه بعدی قابل استفاده است. با وجود قابلیت های بی نظیر این نرم افزار از اتوکد در حوزه سه بعدی کمتراز سایر نرم افزار های مدلسازی استفاده می‌شود زیرا امروزه با پیشرفت و توسعه نرم‌افزارهای مختلف مدلسازی سه بعدی استفاده از کد سه بعدی چندان پرطرفدار نیست و سایر کاربران از سایر نرم افزارهایمدل سازی سه بعدی استفاده می‌کنند.  
نرم افزار راینو (Rhino)
نرم افزار راینو (Rhinoceros 3D) نرم افزاری بسیار قدرتمند برای طراحی سه‌بعدی است که برای رشته‌های معماری، عمران، مکانیک، طراحی جواهر آلات و طراحی‌های صنعتی، بازی‌های کامپیوتری و انیمیشن استفاده می‌شود. در این نرم افزار شما میتوانید فرم‌های سیال و ارگانیک و حجم‌های پیچیده با دستورهای بسیارساده ایجاد کنید به همین علت سرعت مدلینگ بسیار بالایی دارد. مدلینگ در این نرم افزار بر پایه خطوط نربز (Nurbs) است. خطوط نربز خطوط خاصی هستند که تعریف ریاضی و هندسی دارند و به همین دلیل مدلینگ در راینو بسیار دقیق تر و با جزییات بسیار بیشتری انجام می‌شود. قابلیت راینو برای ساخت فرم‌های منحنی آن را به ابزاری برتر در این زمینه تبدیل کرده است که کمتر نرم‌افزاری توان رقابت با آن را دارد. این نرم افزار دارای یک پلاگین بسیار قدرتمند به نام گرس هاپر می‌باشد که برای طراحی و مدلسازی طرح‌های پارامتریک استفاده می‌شود.
نرم افزار  آرشیکد (ArchiCAD)
نرم افزار آرشیکد محصول شرکت Graphisoft می‌باشد که امکاناتی مشابه به نرم افزار رویت دارد و برای ترسیم و تهیه نقشه های دو بعدی و مدلسازی سه بعدی استفاده می‌شود و یک پکیج کامل برای طراحی‌های دوبعدی و سه بعدی و ترسیم، و شبیه‌سازی‌های معماری است که امکانات فوق‌العاده ای برای شبیه‌سازی سه بعدی مدل‌های ساختمانی دارد. آرشیکد یکی از نرم افزارهای مدلسازی اطلاعات ساختمانی بیم نیز می‌باشد. همچنین ندر این نرم افزار شما میتوانید پس از مدلسازی مانند رویت از امکان رندرگیری درون نرم‌افزار استفاده کنید.

_______________________________________________________

       

       

نظرات کاربران

عبارت امنیتی
0