سایت معماری هفت پرتال جامع دانشجویان معماری - کتاب - مقاله - پروژه - نیازمندی های معماری

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه 9-17 و پنجشنبه 9-13

میکروسمنت (micro cement) چیست؟

دسته بندی :

نویسنده : معماری هفت

تاریخ درج :

حجم فایل :

میکروسمنت (micro cement) چیست؟
میکروسمنت (micro cement) چیست؟

میکروسمنت (micro cement) چیست؟
میکروسمنت نوعی پوشش پلیمری است که است که از مواد پایه بتن و الیاف پلیمری به دست خواهد آمد. نسبت ترکیب این مواد و همچنین نوع آن همانند بتن اکسپوز از اسرار هر شرکت است و ویژگی های ثانویه کاملا متفاوتی را ثبت خواهد کرد. این ماده پوششی دارای رنگ پذیری بسیار بالا و همچنین چسبندگی قوی است. به همین دلیل روی انواع سطوح قابلیت استفاده دارد.
نکته بسیار مهم که در مورد میکروسمنت باید مد نظر قرار دهید، نوع بافت سطح آن است. بافت نهایی میکروسمنت با توجه به عوامل مختلفی مشخص خواهد شد. در برخی مواقع میکروسمنت دارای سطح نرم و صاف است، اما در برخی مواقع دیگر این ماده دارای سطح خشن و شکننده می‌باشد. ویژگی‌های ثانویه مد نظر شما تعیین کننده این موضوع خواهد بود. به همین دلیل است که نمی‌توان میکروسمنت را صرفا بر اساس ماده اولیه و یا دسته بندی کلی آن بررسی کرد.
این ماده پوششی باید با توجه به محل استفاده و همچنین نحوه بارگذاری تحلیل و بررسی شود. معمولا معمار یک ساختمان قبل از خرید بتن اکسپوز پیش ساخته و یا تهیه مصالح مورد نیاز خود برای ایجاد سازه در مورد ویژگی های مورد نظر خود تصمیم گیری می کنند. سپس آن را با یک مرکز تولیدی معتبر میکروسمنت مطرح می‌کنند. در نهایت نیز با توجه به نیاز خود تصمیم گیری می‌کنند، که محصولات زیر ساز آن بر چه اساسی تهیه شود. در نهایت به یاد داشته باشید که ضخامت میکروسمنت خام در حدود 1 میلی متر است و اگر به صورت رنگ شده مورد استفاده قرار گیرد، 2 میلی متری خواهد بود.

مواد تشکیل دهنده میکروسمنت چیست؟
ترکیبات میکروسمنت عبارت است از سیمان، مواد پلیمری مخصوص، سنگدانه های آسیاب شده، آب، پودر سنگ، رنگ دانه های صنعتی، حلال صنعتی، کوارتز ممتاز و … . البته میکروسمنت با توجه به سطحی که قرار است استفاده شود دارای طرح اختلاط ویژه خواهد بود. به عنوان مثال اگر قرار است که از میکروسمنت روی شیشه استفاده شود، میزان مواد سنگین آن کاهش پیدا خواهد کرد و از طرفی مقابل خواص چسبناک آن تقویت خواهد شد. نکته بعدی که در بررسی مواد تشکیل دهنده میکروسمنت باید به آن توجه نمایید، فرآیند تولید آن خواهد بود.
در ایران با توجه به دسترسی محدود ما به دستگاه های میکسر بتن اکسپوز و همچنین فرمولاسیون اختصاصی میکروسمنت از چند ماده معدنی و پلیمری دیگر نیز استفاده خواهد شد که با توجه به سیاست کارخانجات تولیدی بتن پیش ساخته آشیانو، قادر به نام بردن آن نخواهیم بود. اما شما می‌توانید از طریق بررسی مزایای و خواص استفاده از میکروسمنت به وجود برخی از آن ها مانند الیاف مش فولادی پی ببرید. برخی از افراد مواد تشکیل دهند میکروسمنت را به نحوی انتخاب می کنند که ضخامت آن افزایش پیدا کند. اما چنین ویژگی به معنی کیفیت بسیار کم آن است و تبلیغات منفی موجب شده است که سازندگان در این باره دچار اشتباه شوند، چرا که وزن آن افزایش پیدا می کند و در نتیجه وزن سطح تحت پوشش خود را نیز افزایش میدهد.

انواع میکروسمنت
میکرو سمنت را با تغییر در مواد سازنده و افزودنی‌ها به انواع مختلف تقسیم می‌کنند. در این بخش انواع میکروسمنت را توضیح می‌دهیم:
۱. میکرودک، رایج‌ترین پوشش برای کف
در بین انواع میکروسمنت، میکرودک بیشترین مقاومت در برابر سایش را دارد و به همین دلیل از آن به‌عنوان پوشش کف استفاده می‌شود. همچنین مقاومت و سختی آن در برابر نیروهای واردشده زیاد است.
۲. اکوا سمنت، پوشش مخصوص دیواره استخر
اکوا سمنت یکی از گران‌قیمت‌ترین انواع میکرو سمنت است که از آن برای پوشاندن دیواره استخر و اطراف آن استفاده می‌شود. فرمول خاص اکوا سمنت باعث می‌شود که هم در برابر نفوذ آب و هم سر خوردن مقاوم باشد.
۳. میکرو استون، میکروسمنت نمای ساختمان
برخلاف سایر انواع میکرو سمنت، میکرو استون با ضخامت بالایی اجرا می‌شود و مقاومت بالای آن در برابر تغییرات دمایی و بارندگی و عدم نیاز به رسیدگی‌های مکرر، باعث شده این پوشش برای استفاده روی نما و فضاهای خارجی ساختمان مناسب باشد.
۴. میکروفینو، پوشش مخصوص دیوار
این نوع پوشش، ظاهری شیک و ظریف به دیوارها می‌دهد و معمولاً با ضخامت کمی اجرا می‌شود.

ویژگی‌های میکروسمنت چیست؟
    چسبندگی بسیار بالا بر روی انواع سطوح (گچ، سیمان، رنگ، سرامیک، سنگ و …)
    مقاومت بالا در برابر خط و خش و ضربه
    فرم پذیری بسیار بالا
    قابلیت اجرا در فضاهای خارجی و داخلی
    ضدآب و عایق رطوبت
    قابلیت اجرا بر روی دیوار، سقف و کف
    قابیت استفاده برای خلق آثار هنری
    قابل اجرا در ضخامت‌های مختلف
    پوشش دیواری یکدست بدون هیچ درزی
چسبندگی بالا برروی انواع سطوح (گچ، سیمان، سرامیک، سنگ و …)
یکی از قابلیت‌های بسیار کاربردی میکروسمنت چسبندگی بسیار بالای این محصول است که این امکان را به مجریان و هنرمندان عزیز می‌دهد تا روی سطوح مختلف آثار هنری خود را بر جای بگذارند.
برای مثال: در پروژه‌های بازسازی بدون نیاز به تخریب سرامیک قدیمی دیوار یا کف آشپزخانه یا سرویس بهداشتی با اجرای میکروسمنت می‌توان یک پوشش دکوراتیو زیبا و با کیفیت بر جای گذاشت.
مثال دوم: در پروژه‌های ساختمان سازی یا بازسازی بعد از مرحله سیمان کاری بدون نیاز به گچ کاری می‌توان به صورت مستقیم از میکروسمنت استفاده کرد که باعث صرفه جویی در هزینه و زمان خواهد بود.
مقاومت بالا در برابر خط و خش و ضربه
آرشیتکت ها و هنرمندان حرفه ای در انتخاب پوشش دکوراتیو معمولاً به دنبال یک متریال زیبا و در عین حال با مقاومت بالا هستند. این محصول در مقایسه با سایر پوشش‌های دکوراتیو بیشترین دوام و ماندگاری را در برابر خط و خش، ضربه و شرایط آب و هوایی مختلف و … دارد.
به همین دلیل قابل اجرا در فضای داخلی و خارجی می‌باشد و بدون نگرانی می‌توان روی دیوار، کف، سقف، داخل سرویس بهداشتی و حمام، نما و …. از این محصول استفاده کرد.
قابلیت فرم پذیری بسیار بالا
محصول میکروسمنت توسط کارشناسان مجرب به نوعی طراحی شده که بعد از ترکیب با آب ملات به دست آمده بسیار یکدست و منسجم بوده و حالت شکل پذیری بالایی دارد. و به راحتی می‌توان با تغییر غلظت ملات بی نهایت بافت و طرح زیبا اجرا کرد و ایده‌های خلاقانه طراحان و هنرمندان گرامی را به راحتی به اجرا در آورد.
قابلیت اجرا در فضای داخلی و خارجی
همان طور که در مورد ۲ و ۳ اشاره شد متریال میکروسمنت به دلیل مقاومت بالا در برابر شرایط آب و هوایی مختلف و حداقل آسیب پذیری در برابر ضربه و خط و خش و همچنین خاصیت شکل پذیری بالایی که دارد می‌توان بدون هیچ مشکلی در فضای داخلی و خارجی ساختمان به عنوان یک پوشش دکوراتیو مقاوم زیبا و مدرن استفاده کرد.
ضد آب و عایق رطوبت
به دلیل رزین‌ها و مواد شیمیایی خاصی که در ترکیب این محصول استفاده شده کاملاً ضد آب و عایق رطوبت بوده و به راحتی قابل اجرا در مکان‌های با رطوبت بالا مانند سرویس بهداشتی، حمام، استخر، نما ساختمان و شهرهای باآب و هوای مرطوب می‌باشد.
قابلیت اجرا بر روی دیوار، سقف و کف
چسبندگی و مقاومت بالای این محصول باعث می‌شود و به راحتی بر روی دیوار، سقف و کف قابل اجرا باشد.
و بدون هیچ محدودیتی آثار هنری خلاقانه ای را به عنوان پوشش دکوراتیو بر روی سقف، دیوار و کف اجرا کرد و ایده‌های طراحان و هنرمندان را به اجرا در آورد.
قابلیت استفاده برای خلق آثار هنری
متریال میکروسمنت به هنرمندان خلاق کمک می‌کند آثار هنری مختلف مانند نقاشی‌های مدرن و بافت‌های خاص و متفاوت خلق کنند همچنین در زمینه هنرهای صنایع دستی کاربرد بسیاری دارد.
قابل اجرا در ضخامت‌های مختلف
متریال میکروسمنت به دلیل امکانات منحصر به فردی که دارد با ضخامت‌های مختلف قابل اجرا می‌باشد و بسته به تشخیص و نیاز مجری از ضخامت حدود ۱ میلی متر الی ۱ سانتی متر قابل اجرا می‌باشد.
پوشش یکدست و بدون هیچ درزی
از ویژگی‌های مهم این محصول خروجی یکدست و بدون هیچ درزی می‌باشد این پوشش دکوراتیو توسط مجری‌های محترم به صورت دستی مستقیماً بر روی سطوح مختلف اجرا می‌شود و یک خروجی یکدست و یکپارچه ارائه می‌دهد.

مزایای میکروسمنت
غیر از ترند شدن و ظاهر مدرن، میکروسمنت ویژگی‌ها و مزایایی دارد که دانستن آن‌ها به شما کمک می‌کند تا شک و تردید برای انتخاب این پوشش را کنار بگذارید. در ادامه با ۷ مزیت و ویژگی میکرو سمنت آشنا می‌شوید:
۱. اجرای سریع و کم دردسر
از نظر سرعت اجرا و عدم نیاز به نیروی متخصص و تجهیزات سنگین، میکروسمنت رقابت تنگاتنگی با کاغذدیواری و پوشش‌های مشابه دارد. اجرای این پوشش برای یک سطح، به ۱ یا نهایتاً ۲ نفر بیشتر احتیاج ندارد. مخلوط کردن مواد سازنده میکرو سمنت با سرعت بالایی اجرا می‌شود و بلافاصله پس از مخلوط کردن، می‌توان از آن استفاده کرد. همچنین این پوشش پس از اجرا به‌سرعت خشک می‌شود و سطح موردنظر قابل‌استفاده خواهد بود.
۲. بدون درز بودن و نظافت آسان
این ویژگی میکروسمنت اهمیت زیادی برای خانم‌های خانه‌دار دارد؛ چون تمیز کردن هر کدام از پوشش‌های کف و دیوار دردسرهای خاص خود را دارد و به جرئت می‌توان گفت که میکرو سمنت بیشتر این دردسرها را ندارد. بدون درز و یکدست بودن این پوشش باعث می‌شود که روی آن محلی برای جمع شدن کثیفی به وجود نیاید. همچنین نظافت آن به‌سادگی و تنها با استفاده از آب و شوینده‌های ملایم انجام می‌شود.
۳. عمر و دوام بالا
این ویژگی میکروسمنت، هزینه‌های اولیه آن را جبران می‌کند و باعث می‌شود که استفاده از آن در بلندمدت به‌صرفه باشد. گفته می‌شود که پوشش میکرو سمنت می‌تواند بیشتر از ۵۰ سال دوام بیاورد، البته به شرطی که درست اجرا شود. همچنین درصورتی‌که این پوشش آسیب ببیند، ترمیم آن به‌آسانی انجام می‌شود و جای آن باقی نمی‌ماند.
۴. مقاومت در برابر حرارت
احتمالاً یکی از نگرانی‌های شما ترک خوردن پوشش میکرو سمنت به مرور زمان و به دلیل تغییرات دمایی است. درصورتی‌که بخواهید این پوشش را روی دیوار مجاور بخاری یا شومینه اجرا کنید یا سیستم گرمایش از کف داشته باشید، این نگرانی بیشتر هم می‌شود.
این پوشش می‌تواند در برابر حرارت زیر صفر و بالای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد دوام بیاورد و درصورتی‌که درست اجرا شود، نوسانات دما روی آن تأثیر نمی‌گذارد.
۵. مقاومت در برابر نور خورشید
هر پوششی ممکن است در برابر نور خورشید دچار تغییر رنگ شود، اما میکروسمنت از این قاعده مستثنا است؛ چون در ترکیب آن از مواد ارگانیک استفاده نمی‌شود.
۶. مقاومت در برابر رطوبت
با افزودن برخی مواد می‌توان میکرو سمنت را ضد آب کرد. این موضوع باعث می‌شود که بتوانید بدون دغدغه از این پوشش برای حمام و دستشویی هم استفاده کنید. همچنین این ویژگی میکروسمنت به این معنی است که در صورت مواجهه با آب و رطوبت، شکل و بافت آن تغییری نمی‌کند.
۷. تنوع رنگ و بافت
ممکن است با دیدن عکس‌های سطوح مختلفی که با میکروسمنت پوشانده شده‌اند به این نتیجه برسید که اجرای آن فقط با سطح صاف و رنگ طوسی امکان‌پذیر است. درصورتی‌که امکان افزودن رنگ‌دانه‌های مختلف به این پوشش وجود دارد و حتی با استفاده از ابزارهای خاص می‌توان بافتی شبیه سنگ، چوب و … روی آن ایجاد کرد.

نحوه اجرای میکروسمنت
اجرای میکروسمنت شامل یک سری مراحل است که نیاز به تخصص دارد. این مراحل را می‌توان به صورت زیر بیان کرد:
    آماده‌سازی سطح: بستر باید کاملاً تمیز، خشک و عاری از هر گونه آلودگی باشد. هر گونه پوشش، چسب یا بی‌نظمی موجود باید حذف یا صاف شود.
    پرایمینگ: یک پرایمر مناسب برای بهبود چسبندگی و ایجاد یک سطح ثابت برای چسباندن میکروسمنت به بستر اعمال می‌شود.
    لایه اولیه: لایه اولیه که به پوشش پایه معروف است بر روی سطح آماده شده اعمال می‌شود. این لایه معمولاً حدود 1 میلی‌متر ضخامت دارد و رنگ و بافت پایه را فراهم می‌کند.
    تقویت: در برخی موارد، مش فایبرگلاس ممکن است در لایه پایه مرطوب تعبیه شود تا دوام سیستم را افزایش داده و خطر ترک خوردگی را به حداقل برساند.
    لایه ریز: پس از خشک شدن لایه پایه، لایه نازک‌تری از میکروسمنت که به آن لایه ریز گفته می‌شود، اعمال می‌شود. این لایه وظیفه بافت و رنگ نهایی سطح را بر عهده دارد.
    سنباده و صیقل دادن: پس از خشک شدن لایه ریز، سطح به دقت سمباده زده می‌شود تا صافی و سطح درخشندگی مورد نظر به دست آید.
    آب‌بندی: پس از اینکه سطح کاملاً خشک و صیقلی شد، باید با استفاده از پرایمر مناسب آب‌بندی شود. ممکن است چندین لایه از پرایمر برای افزایش سطح و دوام استفاده شود.

__________________________________________________________

       

       

نظرات کاربران

عبارت امنیتی
0